آشنایی با برنامه ی خیریه داهوا برای کمک به کودکان نیازمند


عبدالرضا ابراهیم پور 5 آبان 1400 دقیقه مطالعه
آشنایی با برنامه ی خیریه داهوا برای کمک به کودکان نیازمند

    

هرم کارول و مفهوم مسئوليت اجتماعی شركت‌ ها

در اواسط قرن بيستم، عنوان CSR (مسئوليت اجتماعی شركت‌ها)، توسط متفكرين و متخصصين مديريت كسب و كار، مانند “پيتر دراكر”، در آمريكا مطرح شد و در بسياری از محافل علمی، سياسی و اقتصادی كشورهای پيشرفته و در حال توسعه، به دغدغه مهمی در مديريت، بازاريابی و سرمايه‌گذاری، تبديل شد.

ظهور مسئوليت اجتماعی، عمدتاً در پاسخ به تحولات و چالش‌هایی از قبيل جهانی‌سازی بوده است. امروزه مسئوليت اجتماعی بنگاه‌ها نه تنها بخش مهمی از ادبيات و فرهنگ مديريت را به خود اختصاص داده است، بلكه بحث‌های آكادميک مجامع حرفه ای، سازمان‌های غير‌دولتی، مصرف كنندگان، كاركنان، تامين كنندگان، سهامداران و سرمايه‌گذاران را نیز درگیر کرده است.

اصطلاح ” مسئولیت اجتماعی شرکت ” (CSR)، به عنوان یک فعالیت تجاری پایدار شناخته می‌شود و برای توصیف فعالیت شرکت‌هایی که تاثیر مثبتی بر جامعه، محیط زیست و اقتصاد دارند، بکار می‌رود.

در سال2011، کمیسیون اروپا، CSR را به عنوان تاثیر گذار ترین عامل مثبت  بر جامعه تعریف کرد.  برای مثال تلاش برای کاهش انتشار دی اکسید کربن، ارتقاء فرصت‌های شغلی برابر و کمک به کاهش فقر حمایت از اقشار بی سرپرست حمایت از کودکان سرطانی یا حتی زندانیانی که جرمشان به واسطه ی تبهکاری نبوده و بنا بر مشکلات مالی یا با یک اتقاق ساده به مکانی پا گذاشته اند که به آنجا تعلق ندارند همه ی اینها نمونه‌هایی از ابتکارات مسئولیت اجتماعی است.

“جان نوتردام” مسئول شبکه  ی مسئولیت اجتماعی CSR Europe می‌گوید: (توسعه پایدار و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها، منتج به نوآوری و ایجاد موقعیت‌های جدید در عرصه‌های مختلف یک کشور، افزایش اعتبار و محبوبیت شرکت‌ها و همچنین جذب و حفظ کارمندان، مشتریان و ذینفعان خواهد شد)

هرم چهار لايه‌ی CSR

دكتر “كارول” یکی از طرفداران مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، معتقد است كه بی‌توجهی به مسئوليت‌های اجتماعی، موجب افزايش دخالت دولت و در نتيجه كاهش كارايی آن می‌شود و اگر شركت‌ها، داوطلبانه به برخی مسئوليت‌های اجتماعی و اخلاقی خود عمل كنند، می‌توانند به سود مورد نظر خود دست يابند.همچنین “کارول” درسال 1991 اصول چهارگانه ای را تحت عنوان” هرم مسئوليت پذيری اجتماعی” معرفی كرد که عبارتند از:

مسئوليت انسانی بشردوستانه (Philantrapic):

مشاركت داوطلبانه و بشردوستانه هر سازمان، در طيف گسترده‌ای از فعاليت‌های عام‌المنفعه به منظور التيام گوشه‌ای از آلام جامعه و ايفای نقشی مؤثر در حل مشكلات و معضلات اجتماعی بروز می‌‌کند.

مسئوليت اخلاقی (Ethical):

هر سازمان برای رسيدن به تعالی در مسير اهدافش، می‌بایست استانداردها و معيارهای به‌هنجار اخلاقی- انسانی را عميقاً در تار و پود اركان خود، نهادينه کند.

هنجارهايی چون ادب، انصاف، احترام متقابل، پرهيز از افكار و اعمال ناشايست، غيبت و دروغ …، زيرا در غير اين‌صورت، انرژي‌هايی كه بايد صرف سازندگی و ارتقاء سازمان شود، هزينه‌ حاشيه‌سازی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها می‌گردد.

مسئوليت قانونی و حقوقی (Legal):

هر بنگاه اقتصادی در عين تمركز بر سودآوری، ملزم به رعايت قوانين و مقرراتی همچون تأمين بهداشت و ايمنی كاركنان و مصرف كنندگان، پرهيز از بروز مصاديق تبعيض قوميتی و جنسيتی، توجه به مسائل زيست‌محيطي و آلودگی در تمامی فرايندهای توليدو فروش و ارائه خدمات، است، كه در اين مقوله مطرح و باید اجرایی شود .

مسئوليت اقتصادی  (Economic):

براي هر  بنگاه‌های اقتصادی، كسب سود و ارزش افزوده‌ حاصل از توليد و خدمات، نباید تنها هدف آن محسوب شود. بلکه، پاسخگویی و شفافیت عملکردی هرچه بهتر مسئولان و مديران می‌تواند نقش بسزائی در ارتقاء كيفي سازمان، جلب مشاركت حداكثری درون سازمانی، ارتقا و حفظ اعتماد در سطح جامعه، افزايش بازدهی  و در نهايت، رشد سود اقتصادی را به همراه داشته باشد.

 

برنامه ی خیریه داهوا برای کمک به کودکان نیازمند ادامه دارد …

حال با این مقدمه که متعهد بودن به اجرای مسئولیت های اجتماعی وظیفه ی همه ی شرکتهای بزرگ و کوچک است کمپانی داهوا برای بهبود و فرهنگ سازی این مهم در جامعه ، به بخشی ازاین فعالیت ها اشاره میکند به امید روزی که همه ی ما سبب رشد و پیشرفت و آرامش یکدیگر در جهانی که زندگی میکنیم باشیم و در شرایط سخت در کنار هم نوعان خویش قرار گرفته تا واژه ی انسانیت را به معنای واقعی کلمه معنا کنیم . در ادامه با توجه به همین هدف کمپانی داهوا یکی از ارائه دهنده گان راه کارهای هوشمند IOT  در زمینه خدمات ویدئویی در جهان به شدت معتقد به این جمله ی میباشد و درصدد عملی کردن این جمله است :

” اگر توانایی انجام کاری را دارید ، حتماً آن را به نفع دیگران انجام دهید ” از همین روی کمپانی داهوا از سال 2015 برای عمل به بخشی از تعهدات خود برای ایجاد تاثیر مثبت در جوامعی که در آن  فعالیت میکند برنامه ی مسئولیت اجتماعی  خود  CSR موسوم به “روشن کردن آینده ” را برای کودکان بی سرپرستی که به دلیل فقر از کمبود آموزش رنج میبرند در مناطق توسعه نیافته چین آغاز کرده است .

شهرستان DANZHIA  یکی از این مناطق است که در Qiandongnan Miao  وبخش خودمختار دونگ در استان گیژو واقع شده که در24 آوریل 2019 توسط دولت به عنوان فقیرترین شهرستان کشور معرفی شده است  . کودکان آنجا نتوانستند تحصیلات خوب و مناسبی داشته باشند . بنابرگزارش های رسیده فقط یک معلم وظیفه ی تدریس انواع کلاس ها را اعم از چینی و ریاضی گرفته تا ورزش و هنر  ….  را پذیرفته است  . علاوه بر  این معلم وظیفه ی آشپزی برای همه ی کودکان را بر عهده دارد آن هم با یک دستگاه پلو پز برقی که همیشه هم سالم نیست و درست کار نمیکند .خب همانطور که میدانید دانش آموزان همواره  به دنبال چرایی هستند و در باره ی جهان خارج و همچنین انواع دانش کنجکاوند اما در این مکان به جرات میتوان گفت که این دانش آموزان هرگز  برخی از معمولی ترین موارد و امکانات اولیه  را  برای ساکنین شهر ندیده اند برای مثال حتی از داشتن یک  فلاسک ساده که میتواند در روزهای سرد زمستان به آنها کمک کند محروم مانده اند .

داهوا برنامه ی خود با عنوان “روشن کردن آینده ” به وسیله ی کمکهای مالی  برای کمک به کودکان در راستای اتمام تحصیل و تحقق رویاهای خود دنبال میکند . وکمکهای مالی  خود را به مدارس شهرستان Danzhai  با مجموعه ای از وسایل مدرسه از قبیل کیف مدرسه ، جا مدادی ، مداد ، نوت بوک و همچنین فلاسک برای  دانش آموزان ابتدایی مدرسه ی Jin zong ارائه میدهد .

علاوه بر این کمپانی داهوا یک صندوق دانشجویی بلند مدت با عنوان صندوق دانشجویی نسیم بهاری را در شهر  Danzhai برای دانش اموزان برجسته و باهوش دوره متوسطه که با فقر دست و پنجه نرم میکنند راه اندازی کرده و همچنین داهوا تکنولوژی به 23 دانش آموز ممتاز که خانواده های انها مشکلات مالی دارند بورس های ویژه به ارزش 23000یوان نیز اعطا کرد .

MR.XIAO  مدیر دفتر آموزش و فناوری شهرستان DanzhaI  به پاس قدر دانی ازین صندوق از طرف دانشجویان نیازمند گفت:

برنامه ی” روشن کردن آینده” داهوا به مثابه چوب ذغالیست که به هنگام برف های زمستانی در منزل وجود دارد و میتواند به همان شکل مشکلات را به سرعت حل کند .

کمپانی داهوا  با دستاوردهای قابل توجه خود در پیشرفت فناوری و با حمایت بسیار خوبی که از طرف کشور ، جامعه و مردم برایش ارائه میشود ، متعهد است که با برنامه های مکرر مسئولیت اجتماعی( csr) مسئولیت خود را به خوبی به سرانجام برساند .

یکی دیگر از کارهایی که مسئولین این طرح اجرا کردند در تاریخ 25 July  بوده که کمپانی داهوا در این تاریخ  اهدا خون سالانه ی خود را ترتیب داده که در مجموع چیزی حدود 90,750 میلی لیتر اهدا خون از 305 اهدا کننده دریافت کرده است ، همچنین در تاریخ 14AUGUST کمپانی داهوا 20 عدد لپ تاپ را برای کمک به مبارزه با فقر در شهرستان HUGUAN در استان SHANXI  اهدا کرد .

در ادامه در نوامبر سال جاری داهوا تکنولوژی در پاسخ به برنامه ی آغاز شده توسط Lions Clubs International یک فعالیت خیر خواهانه ی  3 روزه در خصوص تامین لباس را در بین کارمندان خود ترتیب داد که در این فعالیت نیز بیش از 500 قطعه لباس زمستانی را که بعدا به مناطق نیازمند اهدا شد ، جمع آوری کردند . کمپانی داهوا از سال 2014 به طور مداوم با Lions Clubs International همکاری میکند .

همچنین داهوا با شعار جامعه ای ایمن تر و زندگی هوشمند تر کماکان سعی در پایبندی و تحقق مسئولیت های اجتماعی خود دارد .

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*