آنچه از قابلیت‌های SMD Plus و SMD 3.0 دوربین مداربسته داهوا باید بدانیم


مجتبی عباسی 25 اسفند 1400 12 دقیقه مطالعه
آنچه از قابلیت‌های SMD Plus و SMD 3.0 دوربین مداربسته داهوا باید بدانیم

یکی از راهکارهای امنیتی مناسب و قابل اعتماد، سیستم های نظارت تصویری یا همان سامانه دوربین مداربسته است. دوربین‌های مداربسته می‌توانند جزئیات دقیق و با کیفیت از وقایع در حال رخ داد به نمایش بگذارند. به طور کلی می توان گفت که ذخیره سازی تصاویر و رویدادها به صورت های ضبط دائم، بر اساس تشخیص حرکت و ضبط بر اساس رویدادی خاص انجام می شود. قابلیت SMD داهوا، یکی از قابلیت های پر کاربردی است که امکان مدیریت بهتر و بیشتر محیط را فراهم می آورد.

در گذشته زمانی که تنظیمات ضبط را بر اساس تشخیص حرکت سوژه انجام می‌دادیم، دوربین مداربسته با احساس هرگونه تغییر الگوریتم در پیکسل‌های تصویر شروع به ضبط می‌کرد که این مسئله در بسیاری از موارد خطا به همراه داشته و کاربر سیستم نظارت تصویری دچار سردرگمی می شد و قطعا به آلارم های که ناشی از تشخیص حرکت بودند، اطمینان نمی کرد و حتی گزینه اعلان هشدارهای ناشی از تشخیص حرکت را غیر فعال می‌نمود. سیستم های دوربین مداربسته قدیمی، هر گونه رویدادهای طبیعی چون حرکت برگ درختان، وزش باد، بارش باران و برف، حرکت حیوانات خانگی، تغییر نور محیط و … را به عنوان تشخیص حرکت می شناختند. شرکت های بزرگ نظارت تصویری، با ارائه‌ی راهکارهای مختلف همواره در تلاش  هستند که تا حد ممکن این هشدارهای اشتباه یا کاذب ناشی از تشخیص حرکت را به حداقل برسانند.

در این میان شرکت داهوا، به عنوان یکی از تولیدکنندگان معتبر و پیشتاز در این صنعت با استفاده از بهره گیری از فناوری هوش مصنوعی و در جهت بهبود این قابلیت یعنی همان امکان تشخیص هوشمند حرکتی SMD اقدام به معرفی و ارائه تکنولوژی های جدیدی نموده که می توان این هشدارهای اشتباه را به حداقل برسانند و تجربه‌ بی بدیلی را به کاربران خود به ارمغان بیاورد.

پیدایش فناوری تشخیص هوشمند حرکتی SMD

در سال 2018، شرکت داهوا با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی اقدام به معرفی فناوری جدید خود به نام Smart Motion Detection  به معنای سیستم تشخیص حرکت هوشمند نمود. Smart Motion Detection  و یا SMD  داهوا، با بهره گیری از هوش مصنوعی قادر است که هر گونه حرکت انسان و وسایل نقلیه (خودرو) را از دیگر حرکت های موجود در محیط تشخیص دهد و می تواند هشدارهای لازم را به صورت لحظه ای و در کم ترین زمان ممکن، از طریق نرم افزار برای کاربران ارسال نماید.

با توجه به این که سیستم های نظارت تصویری در محیط های مختلف و در سناریوهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند، شرکت داهوا در راستای بهینه سازی این فناوری و افزایش رضایت مندی کاربران، فناوری Smart Motion Detection  را به گونه ای طراحی و ارائه کرده است که در هر پروژه و کاربردی، جوابگوی نیازهای کاربران باشد.

پیدایش قابلیت SMD Plus

فناوری SMD Plus داهوا، بهبود یافته نسخه اولیه سیستم تشخیص هوشمند حرکتی یا Smart Motion Detection  و یا به اختصار SMD  داهوا می باشد که شرکت داهوا در سال 2019 منتشر کرد. این فناوری جدید از نسخه ابتدایی دقیق تر عمل می‌کرد و می توانست در شرایط محیطی گوناگون مورد استفاده قرار گیرد. یکی از قابلیت های چشمگیر این فناوری، تشخیص انسان و خودرو با دقت بالاتری نسبت به نسخه ابتدایی بود.

فناوری SMD plus  داهوا، توانایی دارد که انسان را از فاصله 7 متری و خودرو را در فاصله 10 متری در میدان دید خود، با ضریب خطای کم تر از 1 درصد تشخیص دهد. با استفاده از تکنولوژی SMD plus، می توان داده های مربوط به انسان و وسایل نقلیه را تفکیک کرد و امکان جست و جوی سریع برای کاربران در بازپخش را فراهم ساخت.

SMD 3.0  داهوا چیست؟

SMD 3.0  نسخه جدید و بروزرسانی شده SMD plus است که در تشخیص و تفکیک انسان و خودرو در تصویر با دقت بیشتری عمل می‌کند. این نسخه بروزرسانی شده، انسان را در فاصله 15 متری و خودرو را در فاصله 25 متری با دقت بالا در میدان دید خود، تشخیص می‌دهد.

اهمیت فناوری SMD 3.0  داهوا

همانطور که گفته شد، فناوری‌های تشخیص حرکت گذشته، هر گونه تغییر در تصویر که موجب تغییرات در پیکسل های تصویر می شد را به صورت حرکت تشخیص می دادند به این دلیل بسیاری از تصاویر ضبط شده در دستگاه ضبط تصویر نادرست و بدون کاربرد بودند و باعث اشغال فضای هارددیسک دستگاه می‌شدند. هنگامی که یک فرد یا وسیله نقلیه وارد میدان دید دوربین مداربسته موردنظر می شود، سیستم SMD شما هشدارهای قابل جستجو در دستگاه ضبط تصویر را ایجاد می کند. به کمک SMD 3.0  تمامی اعلان ها صحیح بروی تلفن همراه‌تان قابل دریافت است.

از فناوری SMD 3.0  در چه مکان‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

از این فناوری پیشرفته می‌توان در مکان‌هایی که دارای محدودیت جهت بکارگیری نیروهای امنیتی است، بهره برد. مکان های وسیع نظیر بنادر،اسکله بارگیری، انبارهای کالا، پارکینگ‌ها و یا حتی درب‌های ورودی و خروجی مختص کارکنان شرکت از جمله فضاهایی هستند که به کمک SMD 3.0 قدرت و دقت نظارت محیط بالاتر می‌رود.

تمامی این پیشرفت ها به واسطه ظرفیت‌های بالای تکنولوژی هوش مصنوعی است.امیدواریم با پیشرفت‌های روز افزون فناوری هوش مصنوعی شاهد عرضه و بروزرسانی بیشتر تکنولوژی هایی نظیر SMD در سیستم های نظارت تصویری باشیم.

تنظیمات SMD در دوربین داهوا

تنظیمات این قابلیت مشابه موشن یا تشخیص حرکت معمولی انجام می شود، با این تفاوت که در قسمت  Setup یا Setting به قسمت Smart motion detection مراجعه می نماییم و تنظیمات مورد نظر را اعمال می کنیم.

جمع بندی معرفی قابلیت هایSMD 3.0داهوا

همانطور که می دانیم، قابلیت تشخیص حرکت در سیستم دوربین مداربسته یکی از قابلیت های مهم و کاربردی است که کاربران در نظارت دقیق و بهتر محیط پیرامون خود، به آن نیاز دارند. شرکت داهوا، در راستای تامین نیازهای کاربران و افزایش رضایتمندی و سهولت کاربری آنان، فناوری های SMD Plus و SMD 3.0 را ارائه کرد تا فرآیند تشخیص حرکت دقیق‌تر انجام شود، هشدارهای کاذب به صفر برسد و در فضای ذخیره سازی هارد دستگاه ضبط تصوير DVR نیز صرفه جویی صورت گیرد.

 

بیشتر بخوانید: نمایش تصاویر تمام رنگی در 24 ساعت شبانه روز

 

فناوری تشخیص چهره در دوربین مداربسته چیست؟

حال می خواهیم به این بپردازیم که فناوری تشخیص چهره به چه فناوری گفته می‌شود و چه کاربردی دارد و حال وجود امكان SMD چگونه باعث پیشرفت آن شده است؟

در دنیای امروز با پیشرفت فناوری، دوربین مداربسته مطابق با این پیشرفت ها جلو رفته اند امروزه این تجهیزات دارای انواع مختلف با کاربردهای متفاوت برای مصرف کاربران بوجود آمده اند. در کنار این قابلیت های سخت افزاری، قابلیت های نرم افزاری به این دوبین های مداربسته اضافه شده است تا بتوان تا جای ممکن از دوربین ها حداکثر بهره را برد.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد دوربین های مدار بسته هوشمند که مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار می گیرد، قابلیت تشخیص چهره افراد است. افراد از  این دوربین برای شناسایی چهره افرادی که درقسمت های مختلف عبور می کنند استفاده می کنند. از این دوربین ها می توان در موقعیت های مختلفی مانند درب های ورودی و خروجی اماکن مهم مانند ترمینال های مسافربری، فرودگاه ها،  ساختمان های دولتی، بانک ها و … استفاده نمود. کاربرد دیگر دوربین تشخیص چهره، نظارت بر ورود و خروج به اتاق های مهم مانند اتاق دیتا سنتر، اتاق کنترل، مرکز مدیریت بحران است. این تکنولوژی در سیستم نظارت تصویری آنالوگ وجود ندارد از این رو افراد تنها در سیستم های تحت شبکه می توانند با دوربین های خاصی این قابلیت را در اختیار داشته باشند.

منظور از تشخیص چهره ( FACE DETECTION ) در دوربین مداربسته چیست؟

هنگامی که در دنیای مدار بسته از تکنولوژی تشخیص چهره صحبت می کنیم، منظور آنالیز تصویر دوربین مداربسته می باشد این مفهوم به VCA یا Video Content Analytics معروف است. VCA الگوریتمی هوشمند است که با پردازش تصویر دوربین مدار بسته مواردی مانند تشخیص چهره، تشخیص حرکت، تشخیص عبور از خط فرضی، ورود غیر مجاز به محوطه و … را برای کاربران انجام می دهد. این قابلیت بر روی هر دوربین مدار بسته ای وجود ندارد و تنها دوربین های مخصوص تحت شبکه از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند.

سیستم تشخیص چهره در دوربین مدار بسته چگونه عمل می کند؟

دوربین تشخیص چهره با استفاده از الگوریتم های هوشمند ویژگی های ظاهری و قوانینی مانند فاصله بین چشم ها، ابرو ها، بینی، خطوط صورت، چانه و گوش و مواردی شبیه به آن را شناسایی کرده و چهره افراد را ثبت می کند. دوربین تشخیص چهره می تواند چهره افراد را حتی زمانی که بصورت مورب جلوی دوربین قرار می گیرند ( حداکثر ۴۵ درجه انحراف ) هم، با دقت قابل قبولی تشخیص دهد. پس از تشخیص چهره، دوربین تصویر چهره فرد را ثبت کرده و در رکوردر ( NVR یا سرور ضبط دوربین مدار بسته ) ذخیره می کند و کاربر قادر است بدون  بررسی تصاویر ضبط شده دوربین و تنها با بررسی عکس های ثبت شده دوربین Face Detection، چهره افراد را مشاهده نماید .

تشخیص چهره و شناسایی چهره در دوربین مدار بسته چه تفاوتی با هم دارند ؟

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید آن است که دوربین تشخیص چهره (Face Detection ) با دوربین عکس برداری از چهره ( Face  Capture ) متفاوت است. دوربین تشخیص چهره، چهره فرد را شناسایی کرده و به کاربران اجازه می دهد چهره های مختلف را در دیتا بیس دوربین جستجو کنند در حالی که دوربین Face Capture تنها از هر فرد یک یا چند عکس ثبت و در دیتا بیس ذخیره می کند و کاربر نمی تواند در تصاویر ضبط شده،  عکس  را جستجو نماید یعنی عملا آنالیزی بروی داده‌ها انجام نمي‌گیرد . به عنوان مثال اگر صورت فردی توسط دوربین شناسایی شود، در صورتی که فرد در  منطقه ای که با دوربین پوشش داده شده است قرار بگیرد، کاربر می تواند از طریق شناسایی چهره فرد، او را تحت نظر داشته و ردیابی کند و حتی از ورود فرد به فضاهای ممنوعه باخبر شود. در صورتی که این قابلیت در دوربین فیس کپچر وجود ندارد .

برخی از مزایای تشخیص چهره در دوربین مداربسته

1) پیشگیری از وقوع جرم

یکی از ماموریت های حیاتی سیستم های نظارت تصویری پیشگیری از وقوع جرم و جنایت است، این دوربین ها می توانند با تشخیص به موقع صورت افراد در مکان های جرم خیز و خطر ناک، از بروز حوادث ناگواری مانند قتل، دزدی و سایر مواردی که قانون را نقض می کنند، پیشگیری کند.

2) جمع آوری مدارک ارزشمند تصویری

چنانچه در محلی نیاز به جمع آوری اطلاعات مفید برای ارائه به مراجع قضایی دارید، بهترین راهکار استفاده از  این دوربین مدار بسته  است. این دوربین ها با تشخیص و شناسایی و ثبت چهره افراد، اطلاعات لازم به عنوان مدرک را برای ارائه در مراجع قضایی جمع آوری می کنند.

3) ثبت چهره افراد در محل های پر تردد

در یک محل پر تردد استفاده از یک دوربین تشخیص چهره امری حیاتی است. یک دوربین تشخیص صورت می تواند صورت تمامی افراد وارد شده به محل مورد نظر شما را ثبت و در حافظه ی امن ضبط کند. کاربران می توانند با معرفی تصویر افراد سابقه دار و مجرمان خطرناک به دوربین، از ورود آنها به محل مورد نظر باخبر شوند.

با توجه به مطالب فوق دریافتیم که استفاده از دوربین و تکنولوژی ها تشخیص چهره می توانیم علاوه بر اینکه تصاویر افراد را شناسایی کنیم ، می توانیم تردد آنها را به همراه جزئیات تردد درقسمت های مختلف مکان را زیر نظر گرفت که تا با استفاده از این فن آوری کاربران بتوانند بهتر بر محل مورد نظر داشته باشند. غیر کاربردی که گفته شد از قابلیت این دوربین ها می توان برای کنترل ورود وخروج، کاهش جرم و جنایت و جمع آوری مدرک استفاده کرد.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*