بهترین دوربین مداربسته برای منزل و انواع ملک کدام است؟


عبدالرضا ابراهیم پور 16 فروردین 1401 5 دقیقه مطالعه
بهترین دوربین مداربسته برای منزل و انواع ملک کدام است؟

ده‌ها سال است که دوربین‌های مداربسته با فناوری که دارند، مورد توجه عام و خاص قرار گرفته‌اند. برای اینکه یک دوربین مداربسته را به سبد خرید خود اضافه کنید، لازم است چند سوال را از خود بپرسید؛ انتظار شما از دوربین مداربسته چیست؟ دوربین مداربسته‌ی انتخابی شما چه کیفیتی باید داشته باشد؟ از چه نوع لنزی باید برخوردار باشد؟ باتوجه به محل نصب آن، چه نوع قابی را باید انتخاب کنید؟
ما در این مقاله شما را در انتخاب بهترین دوربین مداربسته راهنمایی می کنیم.

انواع دوربین مداربسته

دوربین مداربسته‌ی باکس BOX: این دوربین ها باتوجه به ظاهر مستطیل شکلی که دارد، به دوربین مداربسته BOX معروف هستند. این نوع دوربین به‌اصطلاح، دوربین مداربسته‌ی صنعتی نیز شناخته می‌شود. شما می‌توانید براساس کاربرد دوربین مداربسته‌ی باکس در مکان‌های مختلف، نوع لنز آن را انتخاب کنید که به‌صورت جداگانه بر روی دوربین نصب می‌شود. دوربین مداربسته‌ی BOX فاقد ویژگی IR یا به‌اصطلاح دید در شب است. اما با وجود این، یکی از بهترین دوربین‌های مداربسته به شمار می‌رود، همچنین کیفیت تصویر بالایی نسبت به دوربین‌های مداربسته‌‌ی دیگر دارد.از تفاوت‌های دوربین صنعتی یا باکس با دیگر دوربین‌های مداربسته می‌توان به لنز انتخابی دوربین اشاره کرد. این نوع دوربین قابلیت ضدآب بودن را ندارد و در مقابل گردوغبار مقاوم نیست؛ از این رو برای استفاده از آن در مکان‌های خارجی، باید از قاب‌های محافظ استفاده کنید.


دوربین مداربسته‌ی دام (DOME): اصطلاح دام در این نوع از دوربین مداربسته به معنی گنبد است و باتوجه به ظاهر گنبدی شکلی که دارد، DOME نام گذاری شده است. به‌دلیل شکل گنبدی این دوربین فقط در زیر سقف کاربرد دارد و نصب می‌شود. باتوجه به اینکه یکی از بهترین دوربین مداربسته در مقایسه با دیگر دوربین‌ها به شمار می‌‍رود، استفاده از آن را در مکان‌های داخلی تجاری یا مسکونی پیشنهاد می‌کنیم. بعضا بدنه‌ی این دوربین در برابر شرایط بد آب و هوایی مقاوم نیست و این خود به‌تنهایی دلیلی است تا در مکان‌های خارجی نصب نشود. و اما تکنولوژی و کیفیت تصویر این دوربین! دوربین مداربسته‌ی دام سه کیفیت تصویر آنالوگ، آنالوگ HD و شبکه را داراست که بسته به انتخاب شما، کیفیت تصویر مناسب‌تری را بر روی نمایشگر؛ نمایش می‌دهد. این دوربین می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های دوربین مداربسته به شمار برود.

دوربین مداربسته بالت ( Bullet  ) : دوربین مداربسته بالت عموما به جهت کیسی که دارند برای محیط های بیرونی پیشنهاد می شود . و امکان ضد اب و ضد گرد و غبار بودن را نیز دارا هستند . دوربین هایی با کیس بالت عموما روی دیوار ها نصب و امکان زاویه دار کردن بدنه کیس را نیز دارا هستند .

دوربین ها با کیس بالت گاها دید در شب قوی تری نسبت به دوربین های دام دارا هستند و محیط بیشتری را روشن می کنند .

دوربین اسپید دام(Speed Dome): یکی از بهترین دوربین‌های‌ مداربسته با وضوح نسبتاً بالاست که برای کنترل تردد و بررسی جزئیات تصاویر ضبط شده کاربرد دارد. در بازار، این دوربین مداربسته با نام‌هایی همچون Pan Tilt Zoom (PTZ)، دوربین گردان یا چرخشی نیز شناخته می‌شود. شاید این سؤال را از خود بپرسید که دوربین‌های اسپید دام و دام چه تفاوتی با هم دارند؟ دوربین‌های اسپید دام برخلاف دوربین‌های دام، قابلیت چرخش را دارد و بسیار پیشرفته‌تر است.

قابلیت زوم اپتیکال یکی از ویژگی‌های این دوربین مداربسته به شمار می‌رود. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا هنگام زوم بر روی تصویرها، کیفیت تصویر حفظ شود یا به اصطلاح در هنگام زوم تصویر تار نشود. این دوربین قابلیت پوشش تا چندین کیلومتر را دارد. این میزان زوم اپتیکال را با ضریب X نشان می دهند.
و اما این دوربین در چه مکان‌هایی کاربرد دارد! شاید شما در خیابان‌ها این نوع دوربین را بارها و بارها دیده باشید؛ زیرا با توجه به قدرت فوکوس بالای اسپید دام، معمولاً در خیابان‌ها برای نظارت و کنترل تردد نصب می‌شود. این دوربین قسمتی به اسم پریست (Preset) دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا دستورهای لازم را با آن اعمال کنید.

دوربین مداربسته‌ی مینیاتوری یا پینهول: دوربین مداربسته‌ی مینیاتوری با اندازه‌ی کوچکی که دارد، بیشتر به‌عنوان دوربین مخفی کاربرد دارد. در اصطلاح عامیانه به این دوربین مداربسته، دوربین سوزنی نیز گفته می‌شود. در مکان‌هایی که قصد مشاهده‌ی تصاویر به‌صورت غیرمحسوس را دارید، این دوربین می‌تواند به شما کمک کند. از کاربردهای دیگر این دوربین می‌توانیم به کاربرد آن در خودروها، فیلم برداری از حیات‌وحش و طبیعت نیز اشاره کنیم. این دوربین از لنزهای ثابتی برخوردار است. همچنین لنز دوربین پینهول یا مینیاتوری در اندازه‌های 2.8 میلی متر یا 3.6 میلیمتر قابل نصب است.
دوربین مداربسته حرارتی Thermal: این دوربین‌ می‌تواند یکی از بهترین دوربین‌های مداربسته شناخته ‌شود که کاربرد بسیار بالایی نیز دارد. دوربین حرارتی Thermal برخلاف دوربین‌های مداربسته‌ی دیگر که تصاویر براساس نور ایجاد و ضبط می‌شود، با یک لنز، پرتوهای گرمایی منتشر شده از اجسام گرم را بر روی چیپ تصویر گرمایی متمرکز می‌کند. تصاویر تولید شده از این دوربین، به‌عنوان گرمانگار یا ترموگرام شناخته می‌شود که از طریق فرایندی به اسم ترموگرافی تجزیه و تحلیل می‌شود. از این رو دوربین‌های حرارتی حتی در تاریکی شب نیز می‌توانند اجسامی را که دارای گرما هستند، شناسایی ‌کند.
دوربین‌های حرارتی برای محل‌هایی که حساسیت امنیتی بالایی دارند، مناسب است. این نوع دوربین همچنین در صنعت‌ ماشین‌آلات، تجهیزات الکتریکی و تهیه محصولات غذایی نیز کاربرد گسترده‌ای دارد.

دوربین‌های وایرلس Wireless یا بی‌سیم: هرچند انتقال تصاویر در دوربین‌های وایرلس، به‌صورت بی‌سیم انجام می‌شود، اما این دوربین‌ها توسط کابلی به منبع تغذیه وصل هستند.گاها دوربین‌های وایرلس به یک باتری نیز مجهز هستند که به‌صورت دوره‌ای شارژ می‌شود. دوربین مداربسته وایرلس به علت بی‌نیازی به کابل و نصب آسان‌تر، جزء بهترین دوربین‌های مداربسته به‌شمار می‌رود؛ ولی به‌دلیل تکنولوژی به کار رفته شده در این نوع دوربین، از قیمت بالایی برخوردار است. از مزیت‌های این دوربین مداربسته‌، می‌توانیم به انعطاف پذیری آن اشاره کنیم که خود به‌تنهایی باعث می‌شود تا در هر مکانی که امکان نصب دوربین مداربسته معمولی نباشد، از دوربین‌های وایرلس استفاده کنیم. این دوربین در نظارت امنیتی خانه‌ها، اداره‌ها، همچنین کنترل کودک از راه دور کاربرد دارد.

دوربین IP مستقل

دوربین‌های IP یکی از بهترین نوع دوربین‌های مداربسته است. این نوع دوربین‌ها، داده‌های کنترل را دریافت می‌کند و داده‌های تصویری را طریق شبکه به درگاه خروجی و در نهایت بر روی اینترنت ارسال می‌کند.گاها دوربین‌های تحت شبکه (IP) برخلاف دوربین‌های آنالوگ HD، به هیچ دستگاه ضبط محلی نیاز ندارندبه جهت ذخیری سازی ایمن تر و مدیریت تصاویر ضبط شده از دستگاه ذخیره ساز تحت شبکه NVR استفاده می شود .
در برخی از دوربین های تحت شبکه ، دوربین ها بر بدون NVR کار کنند، زیرا دوربین قادر است به‌صورت مستقیم بر روی کارت SD ضبط کند. دوربین‌های مداربسته IP ، دیجیتال هستند و از طریق کابل شبکه یا WIFI به یکدیگر متصل می‌شوند.

دوربین آنالوگ HD

دوربین مداربسته‌ی آنالوگ کم هزینه‌تر از دوربین‌های IP است. دستگاه DVR تصویرهای آنالوگ دریافتی را به دیجیتال تبدیل می‌کند؛ کابل RG59 وظیفه‌ی انتقال تصاویر از دوربین تا DVR را برعهده دارد. در آخر تصاویر بر روی هارددیسک ضبط و قابل مشاهده می‌شوند. کیفیت تصاویری که دوربین‌های آنالوگ ضبط می‌کنند، به سیگنال‌های آنالوگ بستگی دارد که به سمت دستگاه DVR منتقل می‌شوند. از این رو هنگام خرید کابل تصویر دقت کنید تا کیفیت تصویر بهتری را شاهد باشید.

تفاوت‌های DVR و NVR

در بازار دو نوع سیستم اصلی ضبط تصاویر، وجود دارد. DVR اولین مورد است و از NVR ارزان‌تر است؛ همچنین راه‌اندازی و نصب آسان‌تری دارد. NVR دومین مورد است که به دانش فنی نیاز دارد و نسبتاً گران‌تر است. DVR سیستمی است که به‌طور عمده به کابل و سیم نیار دارد، درحالی که NVR به‌صورت بی‌سیم کار می‌کند. دوربین های انالوگ از دستگاه های ذخیره ساز انالوگ یا همان DVR بهره می برند و برای انتقال سیگنال از کابل RG59 که کابلی با یک هسته مرکزی محافظت شده و شیلد دور در بازار ارائه شده است . که عمدتا کابل های RG59 یا همان کواکسیال در کنار خود کابل رشته ای برق را نیز بهمراه دارند و نیاز به کابل کشی مجزا برای جریان الکترونیکی نمی باشند .
سیستم‌های نظارتی تحت شبکه از طریق کابل اترنت( کابل شبکه ) یا بی‌سیم کار می‌کنند. کیفیت تصویر NVR نسبت به DVR بالاتر است. NVR از دوربین‌های تحت شبکه یا IP استفاده می‌کنند؛ زیرا این نوع دوربین با استفاده از کابل‌های اترنت یا WIFI در شبکه کار می‌کند. هر چقدر که کیفیت دوربین بالاتر باشد، دستگاه ذخیره ساز قوی تر و به همان نسبت حجم ذخیره سازی بر روی هارد دیسک نیز بالا میرود و مستلزم خرید هارد با حجم های بالاتربه جهت نگه داری تصاویر می باشد .

نکته قابل توجه

• دستگاه های DVR با محدودیت هایی حتی قابلیت های NVR ها را نیز دارا هستند .
• در دستگاه های ذخیره سازتحت شبکه پهنای باند شبکه بسیار مهم و قابل اهمیت می باشد .

سخن پایانی

ما در این مقاله انواع دوربین‌های مداربسته و برخی از کاربردهای آن را مورد بحث قرار دادیم و گفتیم که از چه اجزایی تشکیل شده‌اند. در ادامه توضیح دادیم که دوربین‌های مداربسته به دو دسته آنالوگ HD و تحت شبکه یا IP تقسیم می‌شوند و هر کدام چه سیستمی هستند و از نوع کابلی و بی‌سیم هستند و در آخر چند نکته برای بالا بردن اطلاعات شما ارائه کردیم.

نتیجه گیری

در این مقاله متوجه شدید که دوربین‌های مداربسته چه کاربرد گسترده‌ای در دنیای مدرن دارند؛ همچنین به چند دسته تقسیم می‌شوند.
دستگاه DVR یا ضبط کننده‌ی ویدئو دیجیتال، سیگنال‌های آنالوگ را از یک دوربین مداربسته به قالب دیجیتال تبدیل می‌کند؛ سپس اطلاعات را به وسیله‌ی یک هارد دیسک ذخیره می‌کند و جریان ویدئو زنده را به سایر دستگاه‌های شبکه ارسال می‌کند.
دستگاه NVR یا تحت شبکه کیفیت نظارت بسیار بالایی دارند. باتوجه به این، باید به دوربین‌های IP متصل شوند و کیفیت تصویر بالایی نسبت به سیستم DVR برای کاربر فراهم می‌کند.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*