دوربین مداربسته، عملکرد و کاربرد آن در دنیای مدرن


عبدالرضا ابراهیم پور 16 فروردین 1401 3 دقیقه مطالعه
دوربین مداربسته، عملکرد و کاربرد آن در دنیای مدرن

اگر شما این مقاله را مطالعه می‌کنید، به‌طورحتم به‌دنبال خرید دوربین مداربسته برای منزل، محل کار یا هر ملک دیگری هستید؛ ما به شما تبریک به‌دلیل تصمیم عاقلانه می‌گوییم؛ زیرا با این کار، شادی و امنیت را برای خود، خانواده و حتی کارمندانتان فراهم می‌کنید.

در این مقاله تعریفی از دوربین مداربسته، نحوه عملکرد، ساختار، همچنین برخی از کاربردهای آن را ارائه می‌دهیم.

دوربین مداربسته چیست؟

دوربین‌های مداربسته یا CCTV دسته‌ای از دوربین‌ها هستند که باتوجه به کاربرد و محل نصب آن، انواع مختلفی دارد. این دوربین‌ها با لنزهای متفاوت و متنوع، کاربرد گسترده‌ای در صنعت‌های مختلف، مکان‌های عمومی، کنترل ترافیک شهری دارند و نقش مهمی را در نظارت بر اماکن مختلف ایفا می‌کنند.
کلمه‌ی مداربسته از نظر علمی مداری است که جریان الکتریکی به‌طورپیوسته از آن بگذرد.

ممکن است از خودتان بپرسید که کار اصلی دوربین مداربسته چیست؟ ما در پاسخ می‌گوییم که کار اصلی CCTV ها، ثبت تخلفات و جلوگیری از فعالیت‌های مجرمانه است. البته که این کاربرد اصلی CCTV ها است و می‌توانید از آن‌ها برای فعالیت‌هایی مثل نظارت و سایر اهداف، تصاویر و ویدیوها را ضبط کنید. جالب است بدانید که والتر بروش (Walter Bruch) باتوجه به هدف گرفتن نور و تبدیل آن به سیگنال الکتریکی و الکتریکی را به سیگنال ویدیویی که این کار توسط سنسور CCD انجام می‌شود، دوربین مداربسته را اختراع کرد و آمریکا اولین کشوری بود که در سال 1913 از آن استقبال کرد.

نحوه عملکرد CCTV ها

دوربین‌های مداربسته با استفاده از حسگرهای تصویری که در لنز خود دارند، تصاویر یا ویدیوها را ضبط می‌کند؛ سپس این تصاویر و ویدیوهای ضبط شده که اغلب دارای صدا نیز هستند، به‌صورت بی‌سیم یا با کابل به نوار و گیرنده منتقل می‌شود. این گیرندها و ضبط کننده‌ها به‌طور معمول به نرم افزارهایی هوشمند مجهز هستند. این نرم افزارها قدرت این را دارند که تصاویر و ویدیوهای دریافتی را تحلیل و بررسی کنند و در صورت احساس هر گونه خطر، با استفاده از فن‌آوری‌های هوشمندی که دارند، به‌طور خودکار به دستگاه‌ و سیستم‌ها هشدارهایی را ارسال می‌کنند. گفتنی است که این کارها توسط نرم افزار مدیریت فیلم یا VMS منابع ویدیویی را تجزیه و تحلیل می‌کند و از الگوریتم‌های یادگیری ماشین یا همان ML استفاده می‌کند.این نرم افزار از قابلیت‌هایی مثل تشخیص چهره، تشخیص حرکت و شمارش افراد و… استفاده می‌کنند.

ساختار اصلی دوربین مداربسته

بدنه‌ی دوربین مداربسته از چهار بخش تشکیل شده است؛ قاب اصلی و قاب پوششی که نسبت به فضا و مکان مورداستفاده، نوع آن را انتخاب می‌کنند و از بخش‌های الکترونیکی، شامل کانکتور، سنسور برد اصلی و برد تغذیه که هرکدام نقش مشخصی را ایفا می‌کنند، تشکیل شده است. لنز از دیگر بخش‌های دوربین است. لنز دوربین یک لنز زوم دارد که امکان تغییر فاصله کنونی، درنتیجه تغییر زاویه دید دوربین را از راه دور برای کاربر فراهم می‌کند. البته بعضی از این لنزها دارای فوکوس خودکار هستند. وظیفه‌ی لنز دوربین مداربسته، تنظیم زاویه دید و انتقال نور بر روی سنسور تصویر دوربین است که این سنسور دقیقاً در میان کانون عدسی قرار دارد.

گفتنی است که دوربین‌های مداربسته برای روشن شدن به برق با شدت جریان 12 ولت نیاز دارند. از این رو باید در این دوربین‌ها آدابتورهایی وجود داشته باشد تا برق شهری با شدت جریان 220 ولت را به 12 ولت موردنیاز این دوربین‌ها تبدیل کند. این منبع تغذیه بسته به انتخاب شما می‌تواند به‌صورت مرکزی یا به‌طور مجزا برای هر دوربین نصب شود.

برخی از کاربردهای دوربین مداربسته

در دنیای مدرن امروزی افراد به دنبال راهکارهای امنیتی بهتر، همچنین استراتژی کارآمدتر برای مقابله با جرایم هستند. دوربین‌های مداربسته با کاربردهای گسترده‌ای که دارند، این امکان را برای ما فراهم می‌کنند. اولین و بیشترین کاربرد این دوربین‌ها، نظارت بر خیابان و شهرها است. در سطح شهر، خیابان‌ها و اغلب در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی می‌توانید دوربین‌های مداربسته را مشاهده کنید. این دوربین‌ها در جمع آوری آمار ترافیک، همچنین ثبت سرعت غیرمجاز و… کارایی دارد، البته کاربردهای دوربین مداربسته به این مورد خلاصه نمی‌شود.

این دوربین‌ها در صنعت نیز حرفی برای گفتن دارند؛ بعضی از مشاغل صنعتی در شرایط خطرناک و دشوار عملیاتی انجام می‌گیرند. راکتورهای هسته‌ای و صنایع شیمیایی ازجمله این مشاغل هستند که ما امکان نظارت مستقیم بر روند و پروسه‌ی‌ این مشاغل را نداریم. در این شرایط دوربین‌های مداربسته نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

از دیگر کاربردهای CCTV یا همان دوربین‌های مداربسته می‌توانیم به استفاده از آن در مکان‌های عمومی اشاره کنیم. بعضی از دوربین‌های مداربسته نمی‌تواند محیط گسترده و باز را پوشش دهد. دوربین‌های اسپید دام با رزولوشن بالا، همچنین قابلیت چرخش 360 درجه‌ای که دارند، انتخاب بسیار مناسبی برای این مورد است.

یکی از کاربردهای جالب دوربین‌های مداربسته، استفاده از آن در خودروها است. امروزه در خط تولید ماشین‌ها از دوربین‌هایی استفاده می‌شود که هرکدام وظیفه و نقشی را ایفا می‌کنند. دوربین مداربسته‌ای که در پشت ماشین نصب می‌شود، به راننده این امکان را می‌دهد تا هنگام دنده عقب رفتن، به افراد و اشیاء برخورد نکند. همچنین نصب دوربین بر روی داشبورد برخی از ماشین‌ها صحنه‌ تصادف و اتفاقات ناگهانی را که روی می‌دهد، ضبط می‌کند.

سخن پایانی

ما در این مقاله معنی دوربین مداربسته‌ یا CCTV را بررسی کردیم و گفتیم که معنی کلمه‌ی مداربسته، یعنی مداری که جریان الکتریکی به‌طور پیوسته از آن بگذرد. همچنین تاریخچه‌ای کوتاه درباره‌ی دوربین‌های مداربسته گفتیم که مخترع آن هم والتر بروش بود. در ادامه‌ی مقاله نحوه‌ی عملکرد CCTV ها و ساختار اصلی یک دوربین را مورد برسی قرار دادیم که یک دوربین از چهار بخش اصلی قاب خارجی، قاب داخلی، لنز و سنسورهایی که شامل برد تغذیه، برد اصلی و کانکتور هستند، تشکیل شده است. دوربین‌های مداربسته کاربرهای بسیار گسترده‌ای در دنیای مدرن امروزی دارند که ما برخی از کاربردهای این دوربین‌ها را نیز بررسی کردیم.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*