نکاتی در باب مدیریت فروش در فروشگاه


عبدالرضا ابراهیم پور 27 مهر 1400 دقیقه مطالعه
نکاتی در باب مدیریت فروش در فروشگاه

یکی از نکات اساسی که این سالها در کشورمان بدان کمتر توجه شده است شیوه های مدیریت یک فروشگاه میباشد سالهاست که خرده فروشان و صاحبان مشاغل به دنبال روشهایی برای شناخت بهتر جهت بهبود ارائه ی کالا در فروشگاه هستند که بعضا به دلایل مشخصی اعم از پایین بودن سطح دانش مارکتینگ و مرچندایزینگ ، عدم آموزش وتوجیه نیروهای فروش در فروشگاه و یا حتی جور نبودن جنس در پایگاه اقتصادی مذکور دچار شکست شده اند . ازین رو قصد داریم دراین مقاله اندک تلنگری در ذهن صاحبان مشاغل کوچک و بزرگ بزنیم باشد تا علاقه مندان به رشد و پیشرفت بتوانند حتی یک نکته ازین مقاله را در کار و کسب خود به کار ببندد و شاهد پیشرفت تمامی بنگاههای اقتصادی خرد و کلان باشیم. 

 

با مقدمه ی بالا به صورت کوتاه و گزیده نکاتی کاربردی وآموزنده را برای مدیریت هرچه بهتر فروش در فروشگاه ها که طی سالیان تجربه دردانشگاه بازارجمع آوری کرده ایم را به صمع و نظر شما عزیزان میرسانیم :

• باور کنیم که مدیریت فروشگاه یعنی اداره کننده و تصمیم گیرنده نهایی پس لازم است این شخص با اتخاذ تصمیمات برتر در اداره هرچه مطلوب تر فروشگاه از جنبه های مختلف اقدام کند.

• فروش چشم اسفندیار و پاشنه آشیل هر کار وکسبی است و در صورت فروش بالا سایر اقدامات معنادار خواهد بود بدین رو مدیر فروشگاه هرکاری را که باعث افزایش زنگ خور و پاخور فروشگاه میشود که نتیجه ی آن فروش است باید انجام دهد و از هر کاری که به فروش صدمه میزند باید جلوگیری کند.

• فروشگاه ها نوک پیکان هر صنعتی هستند وچشم امید صاحبان برندها و شرکتها ی عرضه کننده به عملیات فروشگاه ها است پس مدیر فروشگاه برای اینکه بتواند رابطه ی مناسبی با شرکت عرضه کننده داشته باشد باید نسبت به فروش محصولات آن با جان و دل اقدام نماید .

• مدیریت فروشگاه مسئول ارتقای کیفیت وکمیت فروش برای دستیابی به موفقیت بیشتربا اداره کردن نیروهای فروش ومشتریان است .

• کیفیت فروش خود را بالا ببرید منظور از کیفیت فروش این است که نیروهای مستقر در یک فروشگاه و مشتریان مراجعه کننده (تلفنی یا حضوری) ازینکه با این فروشگاه در ارتباط هستند با رعایت اصول و موازین کارو کسب از نحوه ی رفتار و کردار و دلسوزی همه جانبه مدیر فروشگاه لذت ببرند.

 

 

• منظوراز کمیت فروش این است که هر چقدر میزان فروش افزایش یابد نسبت هزینه های فروشگاه کاهش یافته و میزان سود افزایش یابد ازین رو مدیر فروشگاه با سفارش بیشتری که به شرکت عرضه کننده میدهد میتواند از امتیازات و تخفیفهای بیشتری برخوردار شود و با تولید بیشتر ثروت برای خویش، همکاران و مشتریان نسبت به قبل لذت بیشتری را برای ایشان رقم بزند و در جهت برندینگ مجموعه خود قدم بردارد .

یکی از روش های بهره وری، ارتقای انگیزشی کارکنان است و مدیر فروشگاه حرفه ای عصر امروز میداند که کارکنانش اول از همه اعضای خانواده ی کاری او و بهترین مشتریان فروشگاه هستند. پس مدیریت بر دل اصل انکار ناپذیر موفقیت امروز است. مدیر فروشگاه با جلب رضایت بهترین مشتری خود (کارکنان ) میتواند رضایت سایر مشتریان را تامین کند.

• یکی دیگر از راههای افزایش بهره وری و بالا بردن میزان فروش درابعاد مختلف کیفی وکمی نظافت،زیبایی ویترین پردازی، چیدمان صحیح، منظم و چشم نواز است مدیر فروش حرفه ای این فعالیت ها راهم جدی میگیرد.

• داشتن آمار دقیق وبه لحظه ازانبارفروشگاه ، موجودی حال حاضرمیزان فروش روزانه،هفتگی، ماهیانه،سه ماهه،شش ماهه ،نه ماهه و سالیانه از الزامات تصمیم گیری و موفقیت است مدیر فروشگاه با دقت و بهره گیری از نرم افزار و ثبت و ضبط دقیق مدیریت موجودی را جدی میگیرد.

• سرعت دقت و کیفیت سه اصل مهم در مدیریت فروشگاه میباشد این اصول در تمام جنبه های مدیریت فروشگاه نظیر پاسخگویی به مشتری ارتباط با شرکت عرضه کننده و … باید سر لوحه فعالیت باشد.

• آموزش همه جانبه و استخدام نیروهای آموزش پذیر و بی ادعا یکی از ارکان اساسی فروشگاه داری میباشد زیرا کسی که به عنوان مشاور محصول با مصرف کنندگان گرامی روبه رو میشود مصداق بارز ویترین و برند شخصیت سازمانی آن فروشگاه و یا حتی آن شرکت توزیع کننده است لذا پیشنهاد میگردد تا میتوانید در زمینه ی آموزش پرسنل خود سرمایه گذاری کنید یا با خواندن کتاب یا شرکت در دوره ها و حتی اگر دیدی حرفه ای تری دارید و پیشرفت جدی تری را دنبال میکنید میتوانید از مشاور های خبره در این امر یاری بگیرید پس از اهمیت آموزش غافل نشویم.

• منظور از برند در ادبیات ،کتابها و بازارهای عصر حاضر همان آبرو و خوشنامی و اعتبار ی است که سالیان سال در بازار مد نظر کاسبهای حرفه ای بوده است با رعایت اصول اخلاقی و اخلاق حرفه ای برند میشویم .

• ارتباطات شایسته با مشتریان و تماس باایشان و احوالپرسی شان خصوصا زمانی که فروش و مذاکراتی دراین خصوص در کار نیست القای حس خوب و خاطرسازی برای مشتریانتان میباشد و این طرز تفکر انتقال پیدا میکند که شما هر وقت به فروش نیاز دارید با او ارتباط نمیگیرید (مشتری) و به دنبال برقراری ارتباطی عمیق تر هستید .برای مثال هنگام بیماری کسالت یا خدای ناکرده از دست دادن یکی از عزیزانشان در کنار شرکای تجاری خود باشید اینها اصول تحکیم روابط انسانی میباشد .

• مدیر فروشگاه زمانی از هر نظر مقبول مشهور میگردد که درکنار سایر اصول اخلاقی اصل انصاف را هم رعایت کند و چنان با مشتری برخورد کند که دوست دارد با خود او به عنوان مشتری در صنفهای دیگر برخورد شود به قول معروف دنیای بازار زیباتر میشود اگر بیاییم و خودمان را نانوایی فرض کنیم که هیچ گاه نان سوخته دست مردم نمیدهد.

 

 

مرچندایزینگ

• قفسه ی فروشگاهها آخرین محل رقابت برای داشتن سهم از سبد خرید مشتری است تبلیغات مشتری را به داخل مغازه میکشاند و مرچندایزینگ اورا متقاعد میکند که یک محصول را به محصولات دیگر ترجیح دهد نتایج یک موسسه ی تحقیقاتی به تازگی نشان میدهد 70 درصد از مشتریان یک سوپر مارکت داخل مغازه برای خرید تصمیم میگیرند بنابراین میتوان ادعا کرد که چیدمان فروشگاهی و تبلیغ در نقطه ی تماس تاثیر بیشتری نسبت به تبلیغات رسانه ای دارد.پس با مطالعه در این حوزه چیدمان فروشگاه را با توجه به رفتار مصرف کننده ساخته و پرداخته کنیم.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*