آینده دوربین های مداربسته


عبدالرضا ابراهیم پور 21 اسفند 1400 5 دقیقه مطالعه
آینده دوربین های مداربسته

ما این‌بار سراغ موضوع جذابی در سیستم‌های امنیتی و نظارتی رفتیم که پرداختن به این بحث برای بیشتر افراد جذاب و آموزنده است، اگر به این موضوع علاقه دارید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.آنچه پیش روی ماست تکنولوژی‌های به‌هم‌پیوسته و به‌روزی است که با توجه به نیازمندی‌های بشریت‌، به‌صورت تجاری تولید و روانهٔ بازارهای جهانی می‌شود.هوش مصنوعی، یادگیری عمیق، یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل داده‌ها و اینترنت اشیاء؛ مبنای اصلی امکانات و ابزارهای تولید شده است و این صنعت بزرگ و پیشرفته روزبه‌روز در حال گسترش است.

حال به نظر شما این ابزارها و امکانات به‌طور کلی مورد نیاز است؟

اجازه بدهید پاسخ این سؤال را در انتهای این یادداشت با هم مجدداً بررسی کنیم.

پیش‌بینی آینده و روند پیشرفت سیستم‌های امنیتی و نظارتی کار چندان ساده‌ای نیست‌! افزایش پهنای باند زیرساختی شبکه و رشد تدریجی تکنولوژی‌های ابری نشان‌دهندهٔ این است که آیندهٔ این حوزه، شاهد به‌کارگیری میزان قابل توجهی از تجهیزات و ابزارها با ساختارهای ابری و هوش تجاری خواهد بود.فرایندهای تکاملی در حوزهٔ مدیریت سیستم‌های نظارتی و تجزیه و تحلیل تصاویر، اعم از تشخیص و شناسایی رخداد، یکپارچه‌سازی داده‌ها‌، استراتژی‌های امنیتی و مقابله و بازیابی در شرایط فاجعه جز اصلی‌ترین موارد در انتخاب راهکار و توانایی‌های آن سیستم به شمار می‌رود.

ابزارها و تجهیزات سیستم‌های نظارتی از سویی در حال تکامل و از سوی دیگر درحال تغییرند، نرم‌افزارها و سخت افزار‌ها هر دو در این چرخه مؤثرند و آن را تکمیل می کنند.در گذشتهٔ نه چندان دور دوربین مداربسته و به‌طور کلی سیستم نظارتی یک کالای لوکس و تنها با هدف تأمین امنیت استفاده می‌شد، فارغ از تکنولوژی‌های قدیم تا به امروز دیدن تصاویر محیط‌های مختلف اصلی‌ترین فعالیت سیستم نظارتی بوده و است.با به‌روز‌رسانی تکنولوژی‌ها‌، نیازمندی‌های جدیدی به این صنعت اضافه شد که دستخوش تغییرات بزرگی بود و دامنهٔ این صنعت را فقط از دیدن تصاویر محیطی به یک سیستم جامع مدیریت تصاویر و حتی می‌توان گفت مدیریت منابع و عملکرد تغییر داد.

استفاده از این تکنولوژی و امکانات، از سویی سهولت کاربری و دسترسی و دقت در روند انجام امور را سرعت می‌بخشد و از سوی دیگر باعث ایجاد ارزش افزوده و بازگشت سرمایه در بنگاه‌های اقتصادی می‌شود. توانایی‌هایی که این امکانات در اختیار کاربر قرار می‌دهد، براساس نیازسنجی تفکیک و استفاده می‌شود.چند سالیست که نرم‌افزارها هم وارد این صنعت شده‌اند و امکانات را در قالب ابزارها ارائه کرده‌اند.

تعامل بین نرم‌افزار و سخت‌افزارها هم کار ساده‌ای نیست، در سیستم‌های بسته نرم‌افزارها در کنار بدنهٔ اصلی یعنی سخت‌افزارها، ابزارها و امکانات هوشمندی را در اختیار کاربر قرارمی‌دهند و عموماً نیازهای اولیه و جذابی را ارائه می‌دهند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ اما در سیستم‌های باز نرم‌افزارها هوشمندی و پردازش داده‌ها را  بر عهده دارند و اطلاعات دریافتی از سخت‌افزارها برای پردازش و نتیجه گیری در سیستم ذخیره و بررسی می‌شود.

پیچیدگی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. ایجاد یکپارچگی عملکرد در تمامی سیستم‌ها از الویت‌های اصلی است، به‌طوری‌که در یک سیستم امکان مشاهده، تشخیص (‌شناسایی‌) و عملکرد مناسب، سه قسمت از پیچیدگی یکپارچگی را به نمایش می‌گذارد.توانایی یا امکانات و ابزارهایی که در حال حاضر از طریق این تکنولوژی‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، بخشی از نیازها را پوشش می‌دهد، جهت‌گیری‌ها در استفادهٔ مناسب و صحیح و به‌جا از این ابزار‌ها نیازمند روزها و ساعت‌ها فکر و کار کارشناسی بوده و هست.

ماهیت ابزارها و دوربین‌ها و دستگاه‌ها می‌تواند تشخیصی‌، تدافعی و حتی تهاجمی باشد، به‌نحوی که قدرت تشخیص از سمت کاربر یا اپراتور صورت می‌گیرد یا از طریق هوش مصنوعی یا تکنولوژی‌های یادگیری در سیستم اعمال می‌شود.از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق و یادگیری ماشینی صحبت کردیم، حال می‌خواهیم دربارهٔ این تکنولوژی‌‌ها در سیستم‌های نظارتی صحبت کنیم که چگونه بر این صنعت در آینده تأثیر خواهد گذاشت.تشخیص و شناسایی چهره، پلاک‌خوانی خودرو‌ها‌، تشخیص عبور از خطوط فرضی و چنین امکاناتی با هوش مصنوعی محقق شده است و در بیشتر دوربین‌ها و دستگاه‌های ذخیره‌ساز استفاده می‌شود، البته با محدودیت‌هایی مواجه است که در ادامه به آ‌‌ن‌ها اشاره می‌کنیم.

همیشه نیازها هستند که خلع‌ها را به نمایش می گذارند.

تکنولوژی‌ها در حوزهٔ سیستم نظارتی که پیش از این دربارهٔ آن‌ها صحبت کردیم، تلاش می کند این خلع‌ها را پر کند، به‌نحوی‌که با اقدام دوربین مداربسته با ابزارهای تشخیصی که توسط سنسور‌ها مدیریت می‌شوند‌، دنیای اینترنت اشیاء را به چالش کشیده‌اند و امکانات را در بستر فضای ابری گسترش داده‌اند.در دنیای امروز روشن کردن یک وسیلهٔ الکترونیکی توسط کاربر از هزاران کیلومتر فاصله امری عادی محسوب می‌شود؛ اما دردنیای اینترنت اشیاء همهٔ لوازم چه شخصی و چه لوازم خانگی و حتی گجت‌های پوششی همه و همه در قالب یک شبکهٔ به‌هم پیوسته توسط هوش مصنوعی و تکنولوژی یادگیری عمیق و ماشینی فعالیت می‌کنند.

اجازه دهید مثالی بزنیم‌؛ یادگیری عمیق در کنار هوش مصنوعی‌، مانند یک کودک عمل می‌کند، یک بچه چطور راه رفتن را یاد می‌گیرد؟ با دیدن؟ با تمرین؟ با کمک ابزارهای انگیزشی؟ همهٔ‌ این موارد درست است؛ اما کودک یاد می‌گیرد زمانی که بلند می‌شود و قدم برمی‌دارد و زمین می‌خورد، متوجه اشتباه قدم برداشتن و روش صحیح قدم زدن می‌شود‌! یاد گیری عمیق هم به همین شکل است؛ فعالیت شروع می‌کند، آن را امتحان می‌کند و یاد می‌گیرد، تا زمانی که تمام اشتباهاتش پوشش داده شود! شاید بگویید خیلی زمان می‌برد، نه. این کار زمان زیادی نمی‌برد. ممکن است این یادگیری با توجه به هوش و پردازشگر مرکزی به چند صدم ثانیه برسد.

همهٔ داده‌ها از رنگ‌ها و حالات رفتاری گرفته تا صدا و پراکندگی جمعیتی در یک سیستم یکپارچه نظارتی استفاده می‌شود. همه این موارد دیتاهای با ارزشی هستند که اطلاعات قابل تحلیلی را می‌توان از آن‌ها استخراج کرد و استفاده کرد. نوبت به پاسخ سؤالی است که در ابتدای این یادداشت پرسیدیم. سؤالمان این بود که حالا به نظر شما این ابزارها و امکانات به‌طور کلی مورد نیاز است؟

جواب این سوال ساده است؛ بله. قطعاً همین‌طور است، ما در جامعهٔ امروزی برای ادامهٔ روند زندگی به تکنولوژی‌ها نیاز داریم. چه در حوزهٔ تأمین امنیت و چه در حوزهٔ اینترنت اشیا که ابزار و گجت‌ها را برای سهولت و تسریع در فعالیت‌ها استفاده می‌کنیم.ما در یادداشت‌های آتی به نحوهٔ این ارتباطات خواهیم‌ پرداخت. ممنونیم که ما را تا انتها همراهی کردید اگر علاقه دارید که از دوربین‌های مداربسته و امکانات سیستم‌های نظارتی بیشتر بدانید به وب سایت پرارین مراجعه کنید.درصورتی که نیاز به مشاوره جهت تجهیز محیط پیرامونی خود به دوربین‌های مداربسته دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*