استفاده از آداپتورهای برق در سیستم های نظارتی


عبدالرضا ابراهیم پور 27 مهر 1400 دقیقه مطالعه
استفاده از آداپتورهای برق در سیستم های نظارتی

آداپتورهای برق یا جعبه های توزیع؟

همه دوربین های مداربسته امنیتی به نوعی به منبع برق نیاز دارند. جعبه های توزیع برق و آداپتورهای برق در اکثر تاسیسات دوربین های امنیتی استفاده می شود. در نصب 4 دوربین یا کمتر، اکثر نصب کنندگان از یک آداپتور برق و تقسیم کننده استفاده می کنند در حالی که در نصب و راه اندازی با دوربین های بیشتر، آنها از جعبه های توزیع برق استفاده می کنند. هنگام انتخاب یک آداپتور، از تامین ولتاژ و آمپر متناسب نیاز شما توسط آداپتور برای دوربین های خود، اطمینان حاصل فرمایید.

در دوربین هایی که با هر دو ولتاژ 12V DC / 24V AC کار می کنند، کدام منبع تغذیه مناسب تر است؟

انتخاب منبع تغذیه 24V AC مناسب تر است زیرا در یک فاصله مشابه، ولتاژ بالاتر، مصرف کمتری خواهد داشت و ولتاژ بالاتر در فواصل زیاد می تواند ولتاژ لازم را به دوربین برساند.

روش انتخاب آداپتور مورد نیاز و محاسبه ی توان آن در پروژه

پاسخ به این سوال برای نصب کنندگان بی تجربه دشوار است و در بسیاری از موارد پس از نصب اولیه مجبور به افزایش تعداد منبع تغذیه می شوند. در واقع، یک دوربین مداربستهزمانی که روشن می شود، نیاز به جریان زیادتری دارد، به علاوه افت ولتاژ ناشی از انتقال را نیز باید در نظر گرفت، بنابرین برای محاسبه کل انرژی برق مورد نیاز، نمی توان تنها توان هر دوربین را در نظر گرفت و با هم جمع کرد. روش صحیح مجموع توان هر دوربین ضرب در عدد 1.3 است سپس شما نیاز دارید که افت توان در طول مسیر را نیز در نظر بگیرید بنابراین عدد به دست آمده را در دوباره در عدد 1.3 ضرب کنید.

به مثال زیر توجه کنید:

اگر در یک پروژه 100 عدد دوربین امنیتی در یک ساختمان تجاری نصب کنیم، توان هر دوربین به صورت تقریبی عددی بین 4~12W خواهد بود. برای محاسبه ی توان به روش زیر عمل می کنیم:

مصرف برق دوربین های امنیتی 4W x 100 x 1.3 = 520W

توان مورد نیاز برای روشن شدن 520W x 1.3 = 676W

افت توان در طول مسیر و… 878W x 1.3 = 676W

هنگام نصب منبع تغذیه از چه کارهایی باید اجتناب کرد؟

به دلایل زیر بهتر است که از آداپتور های مرکزی یا یک تک آداپتور برای کل سیستم استفاده نشود:

در صورتی که نیاز به تعمیر حتی یکی از دوربینها باشد، در آن صورت نیاز به روشن و خاموش کردن منبع تغذیه است، بنابراین تمام دوربین های امنیتی با هم روشن شده و باعث گرفتن توان زیادی از آداپتور می شوند، این امر تأثیر مهمی بر روی کارکرد منبع تغذیه خواهد گذاشت که ممکن است باعث آسیب رسانی به آن شود.
هنگامی که منبع تغذیه با مشکل مواجه شود، تمام دوربین های امنیتی خاموش شده و در واقع امنیت مکان به خطر می افتد.

برای جلوگیری ازبروز این مشکلات مثال فوق را در نظر بگیرید، یک ساختمان تجاری به 100 عدد دوربین امنیتی نیاز دارد، در این صورت نیاز به منبع تغذیه 800W می باشد، چیدمان درست استفاده از 4 عدد منبع تغذیه ، هر منبع برق 200W برق تامین می کند. بنابراین هنگامی که یک منبع تغذیه خراب شود، بقیه دوربین های امنیتی تصویر خواهند داشت.

به چه مسائل دیگری باید توجه شود؟

سعی کنید هنگام اتصال دوربین های مداربستهها به منبع تغذیه، دوربین هایی که در فاصله های دورتر نصب شده اند و آنهایی که در فاصله های نزدیک تر هستند را به یک منبع تغذیه متصل نکنید. در این صورت، هنگامی که توان منبع تغذیه بسیار بالا باشد، به دوربین هایی که در فاصله نزدیک هستند آسیب رسانده و هنگامی که توان منبع تغذیه پایین باشد، دوربین های متصل در فواصل دورتر، به درستی کار نمی کنند. بهتر است برای دوربین ها در فاصله نزدیک یک منبع تغذیه و برای دوربین ها با فاصله های دورتر، منبع تغذیه دیگری را در نظر بگیرید.
در بعضی از پروژه ها با فواصل خیلی دور، ممکن است از منبع تغذیه با ولتاژهای بالاتر مانند 30V,36V,48V و یا حتی 220V استفاده شود.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*