اشتباهات رایج تازه کارها، هنگام نصب دوربین مداربسته


امید قائمی 17 فروردین 1401 دقیقه مطالعه
اشتباهات رایج تازه کارها، هنگام نصب دوربین مداربسته

در این مقاله می‌خواهیم در خصوص اشتباهاتی در نصب دوربین مداربسته که اغلب نصب کننده‌های تازه کار دوربین مداربسته با آن مواجه هستند را مورد بحث قرار دهیم. شما با مطالعه این مقاله می‌توانید اشتباهاتی که در پیش از این انجام می‌دادید، اصلاح کنید و تصویرهای با کیفیت و مناسبی را در اختیار کارفرما قرار دهید. در ادامه قصد داریم اشتباه‌های رایج در نصب دوربین مداربسته که ممکن است انجام دهید را توضیح دهیم و راه‌هایی برای مقابله با این مسائل به شما پیشنهاد ‌کنیم.

تخمین اشتباه متراژ کابل

تخمین زدن متراژ کابل به اشتباه، می‌تواند مشکل ساز باشد. در بعضی از پروژه‌های نصب دوربین مداربسته، دیده شده که از کابل‌های دو تکه استفاده می‌شود. این کار می‌تواند سیگنال‌ها را ضعیف کند و کیفیت تصاویر ضبط شده را به شدت کاهش دهد. برای اینکه کابل شما به‎‌صورت چند تکه در نیاید، لازم است که متراژ کابل مورد نیاز از دوربین تا DVR را به‌طور دقیق و صحیح محاسبه کنید. یکی از دلایلی که نصب کننده‌های دوربین مداربسته هنگام تخمین زدن اشتباه متراژ کابل آن را انجام می‌دهند، این است که پیش از زمینه سازی اقدام به بریدن کابل می‌کنند و این از اشتباهاتی در نصب دوربین مداربسته به‌شمار می‌رود.ممکن است این سوال را از خود بپرسید که چطور قطع کردن کابل پیش از زمینه سازی باعث اشتباه در متراژ کابل می‌شود؟

با یک مثال این موضوع را برای شما توضیح می‌دهیم؛ فرض کنید که می‌خواهید کابل دوربین مداربسته را از طبقه‌ای به طبقه دیگر یا از واحدی به واحد دیگر انتقال دهید. با استفاده از راه‌های متعددی می‌توانید این کار را انجام دهید، اما فرض کنید که از راه سوراخ کردن دیوار می‌خواهید کابل کشی کنید. در هنگام سوراخ کردن دیوار متوجه وجود یک تیرآهن یا هر چیز سخت دیگری می‌شوید که مانع عبور مته از دیوار شده است. و شما باید راه‌های دیگری برای انتقال این کابل استفاده کنید؛ در صورتی که شما کابل را از قبل برش زده‌اید. نتیجه میگیریم که باید پیش از بریدن کابل تمام پیچ و خم‌ها را مد نظر خود قرار دهید و همچنین می‌توانید دومتر کابل را اضافه‌تر تهیه کنید که کابل شما چند تکه نشود.

اما ممکن است که در یک پروژه مجبور به اتصال و اضافه کردن کابل شوید که در ادامه به شما می‌گوییم چطور این کار را انجام دهید. شما با استفاده از راه‌هایی مثل سوکت نری و مادگی یا به اختصار BNC، بالن‌ها و… می‌توانید انجام دهید. اما بهتر است که با لحیم کردن مغزی دو کابل کواکسیال و محکم تاباندن قسمت شیلد دوکابل، این کار را انجام دهید. چراکه سیگنال تصویر شما از طریق مغزی کابل عبور می‌کند، و قطب منفی این سیگنال نیز شیلد این کابل است. به همین علت مغزی دو کابل شما باید بهترین و قوی‌ترین اتصال را داشته باشد.

جانمایی دوربین مداربسته به اشتباه

جانمایی اشتباه و غیر اصولی دوربین‌های مداربسته باعث می‌شود که کادر تصویر مناسبی در اختیار کارفرما قرار نگیرد.این کار صرف وقت، هزینه‌های گزاف، تغییر جهت دوباره دوربین مداربسته و نوع دوربین را در پی دارد. بنابراین باید قبل از خریداری دوربین مداربسته، از نوع لنز و سنسور تصویر آن اطلاعاتی را کسب کنید که متوجه شوید دوربین مداربسته انتخابی شما چه مکانی را پوشش می‌دهد. از سری مکان‌هایی که نباید دوربین‌های مداربسته در آنجا نصب نصب شوند، مکان‌هایی است که نور خورشید به صورت مستقیم بر لنز دوربین می‌تابد. حتی اگر نور خورشید بر بخشی از لنز دوربین بتابد، آن قسمت به‌صورت نوری سفید نمایش داده و مانع نظارت کامل بر بخش تحت پوشش دوربین می‌شود. این موضوع یکی دیگر از اشتباهاتی در نصب دوربین مداربسته که از اهمیت بالایی برخوردار هست و باید آن را رعایت کنید.

وجود نویز در تصاویر

ممکن است که تا به امروز با مشکل نویز در تصاویر دوربین مداربسته روبه‌رو شده باشید. وجود نویز در تصاویر علت‌های مختلفی دارد. برخی از این دلایل شامل نویز ناشی از قرار گرفتن دوربین در کنار کابل برق و نویز محیط هستند. اما چنانچه هیچ کدام از این دو مورد، دلیل نویز تصویر شما نبود پس قطعاٌ این مشکل می‌تواند از اتصالات منبع تغذیه به تصویر باشد. در ادامه این مقاله، نکاتی در خصوص این اتصالات بیان می‌کنیم که بهتر است آن‌ها را رعایت کنید. اگر از سوکت‌های BNC پرسی استفاده می‌کنید چند نکته لازم به ذکر است که باید آن را مد نظر خود قرار دهید.

  • از خرید سوکت‌های ارزان قیمت خودداری کنید زیرا علاوه بر اینکه در کیفیت تصاویر نقش مهمی دارند، باعث نویز در تصویرهای ضبط شده نیز می‌‍شوند. بنابراین همیشه از بهترین نوع سوکت استفاده کنید.
  • آچار پرس شما یکی از مهم‌ترین ابزارهای کار شما به‌شمار می‌رود. بنابراین در خرید آن خساست به خرج ندهید.
  • صبر و دقت از مهم‌ترین عوامل موثر در پرس کردن سوکت هستند.
  • از کابل‌های با کیفیت و استاندارد استفاده کنید تا قطر مغزی با نوع سوکت BNC مطابقت داشته باشد.

چند نکته لازم به ذکر درباره سوکت‌های پیچی BNC که در هنگام استفاده از آن‌ها باید رعایت کنید.

  • استفاده از سوکت‌های با کیفیت
  • پرس کردن محکم شیلد کابل و پیچ کردن اصولی مغزی
  • حتماٌ سوکت‌های سمت DVR را لحیم کنید، به دلیل جابه‌جایی دستگاه و قطع و وصل شدن تصاویر

قطعی تصاویر به دلیل اشتباهات نصب

از دیگر اشتباهاتی در نصب دوربین مداربسته انجام می‌شود، می‌توانیم به اتصال قطب‌های آدابتور به اشتباه، پارگی کابل در مسیر و قطع شدن آن و همچنین قطعی سوکت‌های BNC اشاره کنیم. استفاده از سوکت‌های تغذیه بی کیفیت از دیگر عواملی است که باعث می‌شود تصاویر قطع و وصل شوند. برای تست این موضوع فقط کافی است که ابتدا دوربین مداربسته را روشن کنید، سپس برای تست سنسور مادون قرمز آن اقدام کنید. کافی است که با دست خود دوربین را به‌طور کامل بپوشانید تا تاریک شده و سنسور IR روشن شود.

سخن پایانی

اشتباهاتی در نصب دوربین مداربسته که نصب کننده تازه وارد ممکن است آن را انجام دهد، مورد بحث قرار دادیم و یک سری نکات در این مقاله راجب به سوکت‌های BNC پیچی و BNC پرسی گفتیم که حتماٌ باید آن‌ها را مورد توجه قرار دهید را گفتیم

نتیجه گیری

در این مقاله دانستید که اولین مرحله در نصب دوربین‌های مداربسته که باید به آن توجه داشته باشید متراژ دقیق کابل کواکسلی است. همچنین باید مراقب باشید که در ابتدا مسیر سازی و سوراخکاری برای عبور کابل را انجام دهید تا در صورت بروز هر نوع مشکل در یک مسیر، مسیر دیگری را انتخاب کنید و سپس اقدام به قطع کابل‌ها کنید.

همچنین دریافتید که جانمایی نادرست دوربین، اشتباهاتی در نصب دوربین مداربسته و همچنین وجود نویز در تصاویر از سری اشتباهاتی هست که امکان دارد بعضی از نصب کنندگان یا حتی افراد عادی آن‌ها را به اشتباه انجام دهند.

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*