تکنولوژی POE چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


عبدالرضا ابراهیم پور 20 آبان 1400 دقیقه مطالعه
تکنولوژی POE چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

آشنایی با مفهوم تکنولوژیPOE

همواره تأمین برق در پروژه‌های شبکۀ کامپیوتری و نصب دوربین مداربسته یکی از دغدغه‌های تکنسین شبکه و نصاب‌های دوربین‌های مداربسته تحت شبکه است. امروز قصد داریم دربارۀ تکنولوژی POE صحبت کنیم، فناوری که به لطف آن انتقال برق تنها با یک کابل شبکه صورت می‌پذیرد.

POE مخفف واژۀ “Power Over Ethernet” به معنی انتقال برق بر روی کابل شبکه است. این ایده که توان یا برق مصرفی به تجهیزات شبکه از طریق کابل و شبکۀ ارتباطی اولین بار در شبکه‌های محلی بی‌سیم مطرح و اجرا شد، از آن‌جا که این شبکه‌ها در مکان‌هایی قرار داشتند که امکان سیم‌کشی برق به‌آسانی وجود نداشت و همچنین به‌دلیل نیاز بالای کابل‌های برق و هزینۀ زیاد آن این ایده شکل گرفت که برق مصرفی تجهیزات نیز از طریق کابل شبکه تأمین شود.

تاریخچه و استانداردهای PoE

استانداردهای POE الزامات علامت‌دهی(Signaling) بین تجهیزاتی که توان الکتریکی بر روی کابل را فراهم نموده (PSE) و دستگاه‌هایی را که توان الکتریکی از PSE دریافت کرده‌اند (PD) مشخص می‌کنند. فناوری POEاز اوایل سال 2000 پا به عرصۀ تکنولوژی گذاشته است و بیشتر مردم حتی اگر درحال حاضر از آن نکنند، از قابلیت‌ها و مزایای آن آگاه هستند؛ اما از آن زمان، مسیری طولانی طی شده است.

اولین نسخه از POE، توان الکتریکی PSE تا 15.4 وات را عرضه می‌کرد و به PDها تا 13 وات تحویل می‌داد. فناوری POE برای اولین بار برای ارائۀ توان الکتریکی و اتصال تلفن‌هایVOIP ، نقاط دسترسی بی‌سیم (WAP) و دوربین‌ها استفاده ‌شد.

با رواج استفاده از POE، مانند استفاده در نقاط دسترسی بی‌سیم IEEE 802.11 ، ویژگی‌های بیشتری به  PDها اضافه شد که نیاز به توان الکتریکی بیشتری پیدا کردند؛ درنتیجه یک استاندارد به‌روز‌شده، IEEE 802.3at-2009، توان PSE را تا 30 وات و برای تحویل به  PDها تا 25.5 وات بر روی دو زوج کابل افزایش داد.

استاندارد IEEE 802.3bt برای فناوری چهار زوج کابل POE دو سطح توان الکتریکی اضافه پیشنهاد می‌دهد:

1- حداقل 60 وات برای توان PSE برای هر پورت POE (تا 51 وات برای هر دستگاه)
2- حداقل 90 وات برای توان PSE برای هر پورت POE (تا 71 وات برای هر دستگاه)

فناوری POE 100 وات بر روی اترنت (Ethernet)

تکنولوژی انتقال برق بر روی اترنت یا همان تکنولوژی POE امکان انتقال نیروی برق را بر روی کابل‌های شبکه امکان‌پذیر می‌‌کند؛ برای مثال دوربین‌های مداربسته به‌طور معمول برای نصب به دو اتصال نیازمند هستند:

1- یک اتصال شبکه؛ به‌منظور ارتباط با دستگاه ضبط تصاویر و ابزارهای نمایش

2- یک اتصال برق؛ به‌منظور تأمین انرژی الکتریکی دوربین

اگر دوربین مدار بسته مجهز به تکنولوژی POE باشد، کافی است آن را تنها به شبکه متصل کنیم، زیرا برق خود را نیز از کابل شبکه دریافت می‌کند.

چرا از تکنولوژی POE استفاده می‌کنیم؟

انتقال برق بر روی کابل‌های اترنت یا تکنولوژی POE مزایایی به‌شرح زیر دارد:

– صرفه‌جویی در زمان و هزینه: این صرفه‌جویی با کاهش زمان و هزینه‌های کابل‌کشی برق امکان‌پذیر می‌شود. کابل‌های شبکه نیاز به تکنسین برق ماهر ندارند و می‌توانند در هر جایی (دیوار، زمین و سقف) قرار داده شوند.

– انعطاف‌پذیری: بدون نیاز به وجود منبع و پریز برق، دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های IP و نقاط دسترسی بی‌سیم در هر محلی که بیشتر مورد‌نیاز هستند، می‌توانند قرار داده شوند و درصورت نیاز، به‌راحتی تغییرمکان یابند.

– ایمنی در برابر نوسانات برق: تأمین برق در این تکنولوژی به‌شکل هوشمند انجام می‌شود و به‌گونه‌ای طراحی شده که تجهیزات شبکه را در مقابل کاهش و افزایش برق (نوسانات) و یا حتی نصب نادرست محافظت می‌کند.

– قابلیت اطمینان: در POE به جای اینکه برق مورد‌نیاز تجهیزات موجود در شبکه توسط تعداد زیادی آداپتور تأمین شود، از یک منبع تغذیۀ واحد که سازگار با استانداردهای جهانی است، تأمین می‌شود. همچنین می‌توان برای پشتیبان و هنگام قطع برق از یک منبع تغذیۀ اضطراری استفاده کرد یا تجهیزات را برای خارج‌کردن از مدار شبکه و یا راه‌اندازی مجدد، از راه دور کنترل کرد.

دستگاه‌هایی که از تکنولوژی POE استفاده می‌کنند:

تکنولوژی POE کاربردهای متنوعی دارد و در دستگاه‌های مختلفی قابل‌استفاده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند‌ از:

تلفن‌های VOIP :کاربرد اولیۀ این تکنولوژی برای تلفن‌ بوده است و با استفاده از آن تنها لازم است تلفن‌ را به یک پریز متصل کرد. همچنین می‌توان تلفن‌ را از راه دور، درست مانند سیستم‌های آنالوگ قدیمی از مدار خارج کرد.

دوربین‌های IP: درحال حاضر اغلب دوربین‌های مدار‌بسته تحت شبکه دارای این تکنولوژی هستند و به‌این‌ترتیب، استقرار و تغییر مکان آن‌ها بسیار ساده‌تر شده است.

تجهیزات بی‌سیم: نقاط دسترسیWIFI‌، بلوتوث و برچسب‌خوان‌های RFID به‌طور معمول مجهز به تکنولوژی POE هستند؛ به این دلیل که نیاز نباشد حتماً در نزدیکی پریز برق مستقر شوند و براساس نقشۀ سایت، قابلیت جابه‌جایی داشته باشند.

چگونه می‌توانید شبکه خود را به تکنولوژی POE مجهز کنید:

برای مجهز‌کردن شبکه به تکنولوژی POE دو راهکار ساده به شرح زیر وجود دارد:

انواع سوئیچ‌های POE:سوئیچ POE یک سوئیچ شبکه است که در آن امکان انتقال برق از طریق اترنت درنظر گرفته شده است. دستگاه‌های موجود در شبکه به‌ شکل معمولی به این سوئیچ‌ها متصل می‌شوند و سوئیچ مشخص می‌کند که آیا آن‌ها مجهز به تکنولوژی POE هستند یا خیر. سپس برق مورد‌نیاز هر یک را به‌صورت خودکار از طریق کابل اترنت منتقل می‌کند. سوئیچ‌های POE با کاربردهای متنوع، از سوئیچ‌های لبه‌ای غیرقابل‌‌تنظیم ارزان‌قیمت با تعداد پورت‌های کم گرفته تا سوئیچ‌های قابل‌تنظیم «رک‌مونت» “rack-mount” با تعداد پورت‌های بالا به بازار عرضه می‌شوند.

استفاده از midspan یا تزریق‌کننده POE: با صرف هزینۀ بسیار کمتری می‌توان با استفاده از midspan، لینک‌های معمولی شبکه، بدون تکنولوژی POE را مجهز به این تکنولوژی کرد. درواقع midspanها به‌منظور ارتقاء شبکه‌های محلی موجود، استفاده می‌شوند و با روشی مقرون‌به‌صرفه، در جایی که تنها نیاز به چند پورت POE است، به‌جای تهیه سوئیچ گران‌قیمت‌تر‌ POE می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. هر یک از اتصالات شبکه را می‌توان با نصب midspan به‌سادگی مجهز به POE کرد و مشابه سوئیچ POE ، تأمین برق دستگاه‌ها را به‌طور خودکار کنترل کرد.

پچ پنل POE

به‌دلیل استفاده هم‌زمان از midspan به همراه سوئیچ یا روتر، استفاده از midspan بهینه نیست؛ به همین‌دلیل پچ پنل‌های POE جایگزین مناسب midspan در اکثر پروژه‌ها هستند.

سوئیچ‌های midspan به‌شکل رک‌مونت و چندپورت و یا ارزان‌قیمت و تک‌پورت به بازار عرضه می‌شوند.

دوربین POE چیست؟

از طرفی می‌توان دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های IP را که نیاز به برق دارند، با استفاده از تقسیم‌کننده‌POE ‌،POE splitter به لینک‌های POE متصل کرد. لینک POE از یک‌طرف وارد این تقسیم‌کننده‌ها می‌شود و از طرف دیگر آن، کابل شبکۀ معمولی بدون تکنولوژی POE و کابل برق مورد‌نیاز دوربین با ولتاژ مناسب خارج می‌شود.

مزایای استفاده از تکنولوژیPOE

– هزینه‌های کابل‌کشی و نصب را کاهش می‌دهد؛ زیرا دستگاه‌ها دیگر نیازی به اتصالات داده‌ای و الکتریکی جداگانه ندارند، آن‌ها فقط به یک اتصال برای پیوستن به شبکه و دریافت توان الکتریکی نیاز دارند.
– بلافاصله اشتراک‌گذاری اطلاعات امکان‌پذیر می‌شود؛ به‌نحوی‌که هنگام اتصال دستگاه‌های مبتنی بر IP به شبکه، آن‌ها می‌توانند اطلاعات را بین خودشان و یک مکان مرکزی ارسال و دریافت کنند.
– نصب دستگاه‌ها انعطاف‌پذیرتر می‌شود، به‌این‌ترتیب مکان تجهیزات به جای نزدیکی به مکان پریز برق، باتوجه به بهتر‌بودن مکان از لحاظ کارکردی و عملیاتی، انتخاب می‌شود.
– با کابل‌کشی بین دستگاه‌های نصب و یکپارچه‌کننده، نصب سریع‌تر و آسان‌تر می‌شود.
– مقیاس‌پذیری سریع و آسان درصورت لزوم امکان‌پذیر می‌شود.
– مدیریت و کنترل متمرکز می‌شود تا دستگاه‌ها را بتوان از راه دور مدیریت کرد.
– جابه‌جایی، اضافه کردن و تغییر، بدون ایجاد وقفه در کسب‌و‌کار سریع‌تر انجام می‌شود.

منبع : وب سایت veracityglobal

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*