دوربین‌های پلاک خوان ANPR در یک نگاه


ساعد نقشبندی 12 اردیبهشت 1403 7 دقیقه مطالعه
دوربین‌های پلاک خوان ANPR در یک نگاه

کاربرد‌ها و مزایای دوربین پلاک خوان

همگام با پیشرفت تکنولوژی سیستم‌های هوشمند، دنیا را به سمت زندگی آسان به همراه ایجاد امنیت بیشتر و کارایی بالاتر ابزار‌ها سوق داده است. دوربین‌های پلاک خوان یا ANPR از تکنولوژی‌های روز صنعت سیستم نظارت تصویری محسوب می‌شود که با رشد جمعیت و افزایش تعداد خودرو نیاز به آن بیش از پیش احساس می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم شما را با مفهوم دوربین‌های نظارتی پلاک خوان آشنا کرده و مکانیزم کارکرد آنها را شرح دهیم.

به هنگام عبور یک خودرو از مقابل دوربین دارای قابلیت شناسایی پلاک علی‌رغم وجود شرایط نامناسب جوی و یا محیط کم نور، اطلاعات پلاک خودرو توسط دوربین ثبت می‌شود. از محل‌هایی که دوربین پلاک خوان در آن قابل نصب است می‌توان به درب ورودی پارکینگ‌ها، بزرگراه‌ها و مکان‌هایی که از حساسیت بالایی برخوردار است اشاره نمود. نصب این دوربین‌ها علاوه بر خاصیت بازدارندگی وقوع جرم به مدیریت ترافیک و بهبود شرایط عبور و مرور کمک می‌کنند. دوربین‌های پلاک خوان با استفاده از تکنولوژی‌های تشخیص و پردازش تصویر توانایی خواندن پلاک‌ها، ثبت اطلاعات و ارسال به پایگاه داده را دارند. این مقاله با پژوهش در اصول و مبانی دوربین‌های پلاک خوان به شرح جزییات به همراه عملکرد و مزایای آن‌ها در سطح وسیع می‌پردازد.

دوربین‌های پلاک خوان دقیقاً چگونه عمل می‌کنند؟

این دوربین‌ها به لطف فناوری تشخیص کاراکتر، پلاک خودرو را از بقیه اجزای تصویر متمایز می‌سازد. این تکنولوژی بطور معمول با استفاده از ادغام سخت‌افزار و نرم‌افزار فرآیند تشخیص پلاک خودرو را به انجام می‌رساند.
سخت افزار به کار رفته در این دوربین‌ها، لنز و منبع نورپردازی است که اغلب از مادون قرمز (IR) استفاده می‌کند، که امکان دید در هر شرایط آب و هوایی یا نوری را فراهم می‌کنند. این دوربین‌ها اغلب با استفاده از تکنولوژی OCR (تشخیص نوشتار)، پلاک خودرو را شناسایی کرده و اطلاعات آن را برای پردازش و ثبت در سیستم ذخیره‌سازی ارسال می‌کنند.
وقتی خودرویی از جلوی دوربین می‌گذرد، دوربین تصویری را از پلاک خودرو می‌گیرد. سپس تصویر با استفاده از الگوریتم‌هایی پردازش می‌شود که می‌توانند بخش تصویر پلاک را شناسایی و جدا کنند. سپس نرم‌افزار، تصویر را برای استخراج کاراکتر‌ها (اعداد و حروف) روی صفحه تجزیه و تحلیل می‌کند. در نهایت اطلاعات استخراج شده متناسب با هدف سیستم، ذخیره یا بی‌درنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای کلیدی دوربین‌های ANPR

مدیریت و کنترل ترافیک با ANPR: با نصب این دوربین‌ها جریان ترافیک را می‌توان به طور مؤثرتری کنترل و نظارت کرد. به عنوان مثال، در صورت نقض قوانین راهنمایی و رانندگی مانند سرعت غیرمجاز یا عبور از چراغ قرمز، دوربین می‌تواند شماره پلاک متخلف را ضبط و در زمان مناسب اعمال قانون نماید.

پارکینگ: در پارکینگ‌ها می‌توان از دوربین‌های ANPR برای مدیریت تعداد فضای پارک خالی جهت توقف خودروها و یا محاسبه مدت زمان پارک استفاده کرد. دوربین‌ها می‌توانند زمان ورود و خروج وسیله نقلیه به پارکینگ را ثبت کنند و نیز امکان صدور صورتحساب را فراهم نماید.

امنیت و نظارت: دوربین‌های ANPR می‌توانند ابزار مؤثری در شناسایی و ردیابی وسایل نقلیه سرقت شده یا افرادی باشند که در فعالیت‌های مجرمانه مشارکت دارند. هنگامی که این سیستم به بانک اطلاعاتی وسایل نقلیه دزدیده شده یا تحت تعقیب متصل گردد و نیز تطابق وسیله نقلیه مورد نظر با خودروی مفقود شده محرز گردد می‌تواند به پرسنل امنیتی یا مجری قانون در صورت یافتن وسیله نقلیه سرقت شده اطلاع رسانی نماید.

پرداخت عوارض و طرح ترافیک: برای عوارض جاده‌ای، پل‌ها و یا طرح ترافیک، دوربین‌های پلاک خوان به صورت خودکار اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند و مشخصات خودرو‌ها را در مسیر حرکت و بدون توقف، ذخیره و هزینه‌های مربوط به آن را محاسبه و به حساب بدهکاری شماره پلاک اعمال می‌کنند. این عملیات کاملاً سیستمی و بدون تاخیر، ایجاد ترافیک و یا جر و بحث و درگیری لفظی انجام می‌گیرد.

حداکثر بازدهی این دوربین‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که با سایر سیستم‌های امنیتی و ترافیکی هماهنگ شوند. برای مثال دوربین‌های ANPR می‌توانند با سایر دوربین‌های امنیتی جهت پوشش محدوده‌های مشخص شده ادغام شوند و براساس اکسس کنترل (access control) تعریف شده به صورت خودکار نقش مؤثرتری را در ورود و خروج، بالارفتن ازدحام و ایجاد ترافیک، پیداکردن خودرو‌های تعیین شده داشته باشند. دوربین‌های کنترل سرعت پیشرفته می‌توانند تعداد زیادی از پلاک ماشین‌ها را تشخیص و در بانک اطلاعاتی تفکیک کنند.

جمع بندی

• دوربین‌های کنترل سرعت با ابزار پیشرفته و کاربردی مانند تکنولوژی تشخیص چهره و آنالیز تصویر، شماره پلاک خودرو را به سرعت و دقت ثبت می‌نمایند.
• این عملکرد‌های مؤثر می‌تواند در شرایط غیر عادی مانند هوای بارانی و مه آلود، نور کم و سایر موارد غیر قابل پیش‌بینی از ابزار‌های مرتبط کمک گرفته، تا نتیجه جستجوی دقیق را ارائه دهد.
• کاربرد اصلی این دوربین‌ها مدیریت ترافیک، خدمات پارکینگ، پرداخت عوارض و موارد امنیتی و نظارتی می‌باشد.
• این دوربین‌ها می‌توانند به عنوان دستیاری هوشمند جهت تشخیص و پیدا کردن خودرو‌های مفقود شده و یا خودرو‌های مرتبط با ارتکاب جرم استفاده شوند.
• در مدیریت پارکینگ‌ها نمایش تعداد جا‌های خالی، زمان ورود و خروج خودرو جهت محاسبه هزینه پارکینگ به کار می‌رود.
• دوربین‌های پلاک خوان، عوارض مربوط به جاده‌ها، پل‌ها و محدوده‌های طرح ترافیک را به صورت خودکار و بدون ایجاد خطا اعمال می‌کند.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*