دوربین مداربسته چیست و انواع آن کدام است؟


عبدالرضا ابراهیم پور 19 آبان 1400 دقیقه مطالعه
دوربین مداربسته چیست و انواع آن کدام است؟

دوربین مداربسته چیست؟

در این مقاله ابتدا برآنیم که از تاریخچه ی دوربین مداربسته و پس از آن در باب سیر تکاملی تکنولوژی های معرفی شده سخن بگوئیم.

عبارت دوربین مداربسته در زبان انگلیسی به صورت CCTV که مخفف Closed Circuit Television می باشد نوشته می شود. این عبارت در لغت به معنای سامانه تلویزیونی مداربسته است و تفاوت آن با مدار باز (شبکه های تلویزیونی) در نحوه ی نمایش آن می باشد. همانطور که از عبارت مداربسته می‌توان استخراج نمود، امکان نمایش عمومی برای همگان تعریف نشده است.اما در مدار باز امکان نمایش برای عموم آزاد است. در بسیاری از مقالات، نوشته ها و وب سایت های اطلاع رسانی شرکت های سازنده به جای CCTV از Security Camera & Surveillance نیز استفاده می‌شود. کلمه Surveillance به معنای نظارت و عبارت Security Camera به معنای دوربین نظارت تصویری می باشد. لغت Security به معنای امنیت و همان طور که پیداست عبارت  Security Camera مصداق از دوربین امنیتی دارد.

اولین دوربین مداربسته در آلمان و در سال ۱۹۴۲ توسط ارتش راه اندازی شد. هدف از راه اندازی سیستم نظارت تصویری توسط ارتش، بررسی و چگونگی عملکرد موشک V عنوان شده است. بعدها در سال ۱۹۴۹ در ایالات متحده آمریکا دوربین مدار بسته تجاری برای فروش به بازار آمد. استفاده از این سیستم منوط بر صدور مجوز از دولت ایالات متحده بود.

اولین دوربین های مدار بسته در بستر آنالوگ عرضه شد. بعد از سالها شاهد رونمایی دوربین های مدار بسته در بستر شبکه بودیم. شرکت Axis سوئد بر روی نرم افزار Linux اولین دوربین مداربسته تحت شبکه را عرضه نمود. این دوربین ها بر اساس استانداردهای HTTP و RTSP طراحی گردیده بود.نمونه های اولیه ی دوربین های مداربسته ی تحت شبکه بسیار ساده طراحی شده بودند و تفاوت بسیاری با نمونه های امروزی داشتند.

مهمترین شاخصه های یک دوربین مدار بسته:

1- تکنولوژی ساخت: آنالوگ و تحت شبکه.

2- شکل ظاهری: دام سقفی(Dome)، بالت دیواری(Bullet)، دوربین صنعتی(Box)، اسپیدام گردان (PTZ)

3- انواع لنز: ثابت(Fixed Lens) یا متغیر(Varifocal Lens)

– تکنولوژی:

استفاده از دوربین ها ی مداربسته ی آنالوگ و یا تحت شبکه به مانند سایر موارد موافق و مخالفانی دارند. موافقان دوربین های مداربسته ی آنالوگ این دسته از محصولات را مقرون به صرفه و اقتصادی و همچنین نصب و راه اندازی آن را ساده می‌پندارند و بر این باوراند نصب یک سیستم تحت شبکه هزینه های به مراتب سنگین تری از دوربین‌های آنالوگ دارد و ضمناً نصب و راه اندازی آن مشکل تر و جهت نصب نیاز به نصاب آموزش دیده می باشد.

فاکتورهای اصلی ذیل باعث انتخاب تکنولوژی آنالوگ در بین کاربران شده است:

1- قیمت ارزان: این دوربین ها عموماً از سطح قیمت پایین تری نسبت به دوربین های IP تحت شبکه برخوردارند.

2- تنوع و گستره محصولات: این دوربین ها در برند ها و مدل های گوناگونی در بازار عرضه شده‌اند.

3- سازگاری بالا و نصب آسان: نصب بسیار ساده و سازگاری دوربین ها و دستگاه های تحت این تکنولوژی.

فاکتور های اصلی ذیل باعث انتخاب تکنولوژی IP تحت شبکه نسبت به دوربین های آنالوگ در بین کاربران شده است:

1- نبود امکانات هوشمند و  کمبود آپشن های مورد نیاز کاربر در سیستم های آنالوگ

2- عدم کارایی مناسب دوربین های آنالوگ در فضای وسیع و بزرگ

3- عدم امکان وایرلس نمودن سیستم های آنالوگ

4- عدم امکان تامین برق مورد نیاز دوربین از طریق کابل شبکه (امکان POE) در دوربین های مداربسته ی آنالوگ

انواع دوربین های مداربسته بر اساس شکل ظاهری:

1- دوربین های مداربسته دام: این دوربین ها که از آنها به عنوان دوربین های سقفی یا دام یاد میشود عموماً در محیط های داخلی نصب می شوند. دوربین های دام بر اساس متریال ساخت به دو دسته Indoor یا داخلی و Outdoor یا بیرونی تقسیم می گردد.

2- دوربین های مداربسته باکس: این دوربین ها در محیط های داخلی و بیرونی نصب می گردند. معمولاً در مکان هایی که نیاز به رویت اجسام با جزئیات بالاست استفاده می گردند به عنوان مثال بر روی کانتر های بانک ها.

3- دوربین بالت: این دوربین ها که از آنها به عنوان دوربین های بالت یا دیواری یاد می شود عموماً مناسب نصب در محیط های بیرونی هستند. البته در برخی مکانها شاهد آن هستیم که با کج سلیقگی تکنسین این دوربین در داخل نصب شده است و از زیبایی محیط کاسته اند. شاخصه ی این دوربین ها بهره مندی آنها از استاندارد IP67 بوده که ضد آب و ضد گرد و غبار می‌باشد.

4-دوربین های مداربسته اسپیددام: کاملترین نوع دوربین مدار بسته نوع گردان یا اسپیددام آن می باشد. همانطور که از اسم آن پیداست محل نصب آن روی سقف است البته دوربین های اسپید دام در محیط های خارجی هم نصب می گردند. این دسته از دوربین ها قابلیت زوم و بزرگنمایی تصاویر را دارند. طبعاً با توجه به امکانات قابل ارائه از قیمت بالاتری برخوردارند.فرمان دادن به این دوربینها با کیبرد امکان‌پذیر است.

انواع لنزهای دوربین مداربسته:

 1-دوربین ها با لنز های ثابت:

دوربین های مجهز به این لنز عموماً برای تصویربرداری عمومی استفاده می‌شوند.

2.8mm    3.6mm      4mm     6mm     8mm

2.8mm~12mm           6mm~22mm

2-دوربین ها با لنز های متغیر:

2.8mm~12mm      6mm~22mm

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*