5 دلیل مهم برای نصب دوربین مداربسته تحت‌شبکه


عبدالرضا ابراهیم پور 19 آبان 1400 دقیقه مطالعه
5 دلیل مهم برای نصب دوربین مداربسته تحت‌شبکه

امروز قصد داریم دربارۀ دوربین مداربستۀ تحت‌شبکه، یا همان IP CAMERA، صحبت کنیم و مزایای اصلی انتخاب این دسته از دوربین‌ها به‌ جای دوربین آنالوگ و آنالوگ HD را عنوان کنیم.

هر دو تکنولوژی نامبرده، چه دوربین‌های مداربستۀ آنالوگ و چه دوربین‌های مداربستۀ تحت‌شبکه، به‌تنهایی مزایا و معایبی دارند. هرکدام برای پروژه‌های مختلف، باتوجه به نیازهای کاربر و بودجۀ اختصاصی آنها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. هیچ برنده‌ای از میان این دو تکنولوژی انتخاب نخواهد شد و هیچ‌ کدام برتری خاصی نسبت به دیگری ندارد. صرفاً نسبت به الزامات اجرایی، جهت نصب در یک مکان، انتخاب خواهند شد.

در این مقاله قصد داریم کمی درمورد امکانات و ویژگی خاص دوربین‌های مداربستۀ تحت‌شبکه و همچنین از موقعیت‌ها و پروژه‌هایی که این دسته دوربین‌ها در آن نصب شده‌اند صحبت کنیم که شما را مجاب خواهند کرد از این محصولاتِ نظارتِ تصویری استفاده کنید.

دوربین مداربستۀ تحت‌ شبکه چیست؟

پیدایش دوربین مداربستۀ تحت‌شبکه، به سال 1990 میلادی بازمی‌گردد. دوربین‌های IP نسبت به همتایان قبلی، یعنی همان دوربین‌های آنالوگ، از سن کمتری برخوردارند. ابتدا، در زمان پیدایش، دوربین‌های مداربستۀ تحت‌شبکه بسیار گران بودند و به‌راحتی در دسترس همگان قرار نمی‌گرفتند. همان طور که می دانیم دوربین‌های مداربستۀ آنالوگ از کابل RG59 جهت ارسال دیتاهای تصویر و صوتی به دستگاه ضبط تصویر استفاده می‌کردند، دوربین‌های IP ازطریق کابل شبکۀ  Cat5eیا Cat6 و ازطریق کانکتور با استاندارد RJ45  و شبکۀ کامپیوتری و یا مستقیم، به کامپیوتر و دستگاه ضبط تصویر متصل می شوند.

اکنون استفاده از دوربین‌های مداربستۀ تحت‌شبکه بسیار متداول شده است. و اغلب به همان اندازۀ دوربین آنالوگ و اچ دی آنالوگ مقرون‌به‌صرفه هستند و همچنین مزایا و امکانات منحصربه‌فرد خود را ارائه می‌دهند.

در این بخش از مقاله 5 مورد برتری دوربین‌های تحت‌ شبکه را بررسی می‌کنیم:

1- استفاده از یک کابل جهت انتقال دیتا وجریان برق: نصب و راه‌اندازی آسان‌تر

بیشتر دوربین‌های تحت‌شبکه از نوعی تأمین برق با نام POE پشتیبانی می‌کنند این امکان به این معنی است که به‌ جای استفاده از چندین کابل برای هر دوربین، ( کابل‌های جداگانه جهت انتقال داده‌های تصویر و برق) شما قادر خواهید بود تنها با استفاده از یک کابل شبکه از نوع Cat5e ویا Cat6 تمامی موارد بالا را به دستگاه ضبط تصویر شبکه NVR انتقال دهید. به جای نصب چندیـن دوربیـن، قـادر خواهیـد بـود از یک دوربیـن اسپیـدام (چرخشـی) و یا همـان PTZ CAMERA استفاده کنید. برق مورد نیاز در این دوربین‌ها ازطریق POE+ و HIPOE تأمین خواهد شد.

2- سازگاری دوربین‌های تحت‌شبکه با DVR های موجود:

امکان اتصال دوربین‌های مداربستۀ تحت‌شبکه به دستگاه ضبط تصویر DVR هایی که از آنها با عنوان HYBRID  نامبرده می‌شود، میسر است. شما با استفاده از دستگاه‌های هیبریدی می‌توانید به‌طور همزمان، هم از دوربین‌های مداربستۀ آنالوگ و هم دوربین‌های تحت‌شبکه استفاده کنید این دستگاه قدرت پردازش تصویر هر دو تکنولوژی را به‌صورت همزمان دارد.

3- نظارت کامل ،کنترل بهینه و تنظیمات پیشرفته:

ازطریق نرم‌افزارهای دوربین‌های مداربستۀ تحت‌شبکه، بهتر و کامل‌تر می‌توان به تنظیمات تصویر مانند، رنگ، نور، کنتراست و…  و همچنین تنظیم سطح دسترسی هر کاربر به ویژگی‌های هوشمند دوربین پرداخت. در صورتی که دوربین‌های آنالوگ ازطریق OSD منوها و یا UTC به‌صورت ساده و خسته‌کننده، فقط به تنظیم تصویر پرداخته است.

4- داده‌های رمزگذاری‌شدۀ دیجیتال

یکی از مهمترین و برجسته‌ترین ویژگی‌های دوربین مداربستۀ تحت‌شبکه، امکان رمزگذاری Encrypted Data روی داده‌های دوربین است. این به آن معنی‌ست که اگر فردی به‌صورت غیرقانونی اقدام به سرقت اطلاعات کند، باتوجه به اطلاعات رمزگذاری‌شده، قابل‌دسترسی برای فرد مذکور نخواهد بود. البته رمزگذاری باید به‌صورت دستی، توسط کاربران، فعال شود و به‌صورت پیش‌فرض در دوربین‌ها تنظیم نشده است.

5- امکانات هوشمند AI

اگرچه برخی از دستگاه‌های ضبط تصویر DVR دارای امکانات هوشمند محدودی هستند، اما دوربین‌های آنالوگ قادر به انجام هرگونه پردازش تصویری AI نیستند. این کار را دستگاه‌های موجود آنالوگ، به‌صورت محدود و نه خیلی دقیق، انجام می‌دهند. درحالی‌که در دوربین‌های تحت‌شبکه، با امکانات هوشمندی مانند، ثبت چهره، تشخیص صدا، شمارش افراد و تعیین سوژه روبه‌رو هستیم. این امکانات هوشمند آنالیز تصاویر به لطـف تراشه‌های پیشرفته‌ای که در این دوربین‌ها تعبیه شده، امکان‌پذیر است.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*