آموزش پنهان در محیط کار


عبدالرضا ابراهیم پور 3 آبان 1400 دقیقه مطالعه
آموزش پنهان در محیط کار

در ابتدا با یک پرسش قصد تلنگر زدن به سرمایه های انسانی ای را داریم که به تازگی وارد مجموعه ها و سازمانها میشوند :

به نظر شما در مبحث رفتار سازمانی آیا مدیر باید تمام ضوابط را به فرد استخدام شونده گوش زد کند ؟

بی شک یکی از اصلی ترین دغدغه های مدیران جذب و استخدام نیروهای انسانی شایسته در سازمان میباشد ازین رو به دلیل بالا بودن حساسیت این امر طی سالیان اخیر در رابطه با برقراری ارتباط با پرسنل، واحدی به نام منابع انسانی تشکیل گردید ولی هرچه پیش تر رفتیم دراین واحدها کماکان ضعف هایی نیز وجود داشت تا اینکه متخصصین حوزه ی رفتارشناسی و روانشناسان کارآزموده وارد میدان شدند و با جهت دهی علمی به جذب و استخدام ها امروزه شاهد ایجاد واحد سرمایه های انسانی در سازمانهای حرفه ای هستیم اساس اصلی فعالیت این واحدها در درجه ی اول بر مبنای گزینشهای علمی و فیلتر گذاری سخت ورودی، برای جذب نفرات جدید در سازمانها براساس : تست های شخصیت شناسی ، روحی ، روانی و توانایی های فردی میباشد مضاف بر این در مرحله ی دوم این واحد وظیفه دارد وفادارسازیه این نفرات را با اتخاذ سیاست شایسته سالاری و با توجه به رتبه های سازمانی ای که این نفرات براساس موفقیتهای خود کسب میکنند به عهده گیرد در اینجا نکته ی حائز اهمیت این است که حال که واحد سرمایه های انسانی علاوه بر این که کمک نموده فردی به این سطح بلوغ و رشد در سازمان برسد نقش خود فرد چه بوده است؟ این واحد در بدو ورود که افراد وارد سازمان میشوند با ابلاغ شرح وظایف در ابتدای کار تمامی نفرات را مستلزم به رعایت موازین و مقرارات مینماید اما سوال اینجاست آیا این افراد موفق به همین مقدار بسنده کردند که به این جایگاه رسیده اند یا خیر ؟

در این مقاله به این سوال پاسخ میدهیم که نیروهای طلایی یک سازمان علاوه بر شرح وظایف عمومی کارهایی مازاد بر این شرح وظایف را انجام میدهند که براساس ضریب هوشی افراد استخدام شونده در سازمان درک این موضوع متغیر است به این موضوع آموزش پنهان در محیط کار گفته میشود .

حال ذکر این سوالها خالی از لطف نیست …

شما برای شغلتان چه کاری انجام می دهید؟ عنوان شغلی شما چیست و یا اینکه در توصیف شغلی شما رسما چه مواردی قید شده است؟ شما عملا چه کاری انجام می دهید؟

اگر می خواهید در محیط کار خود شاخص باشید، همگام با تغييرات حرکت کنید، و به منظور نیل به پیشرفت به طور پیوسته عملکرد خود را ارتقا بدهید، این سوالات مهمترین پرسشهایی هستند که باید از خود بپرسید. دلیل این امر این است که ارزشی که ارائه می کنید، نتایجی که تولید می کنید، و تأثیری که می گذارید در اکثر موارد تحت تأثير قوانین ناگفته و نانوشته ای است که در عنوان سازمانی شرح وظایف فعالیتها و وظایفی که برعهده دارید منعکس نمی شود .

هیچ کس این ضوابط را به شما گوشزد نکرده است، اما همان روزی که استخدام شدید در واقع دو شغل را پذیرفتید. شغل اول همان کاری است که برای آن مصاحبه دادید و شرح وظایف شما در قالب این شغل به شما ابلاغ می شود دومین شغل که در واقع شغلی درون شغل اول است شامل، نقشها و وظایف ناگفته و نانوشته ای است که مستلزم مدیریت پیوسته ی تغییرات، همکاری موثر با دیگران، انطباق با سیاستهای محیط کار، و انجام بهینه ی وظایف در محيط است که منابع آن هرروز محدودتر و خواسته ها هر روز بیشتر می شود.

هیچ کس موفقیت در این کار پنهان را به شما آموزش نداده است و باید بیاموزید که چگونه با چالشهای آن روبه رو شوید. اگرچه می توانید از همکاران مورد اعتماد خود در این زمینه کمک بگیرید، اما حجم بالای کار و زمان محدود معمولا به شما اجازه نمی دهد که به طور گسترده در این زمینه فکر کنید و تحقیق نمایید در تمام طول فعالیت خود در سازمانها به این نکته توجه داشته باشید که در هر پست سازمانی که هستید کاری مازاد برآنچه که باید، انجام دهید رمز موفقیت سازمانهای پیشرو مخصوصا در بازار فعلی و وضعیت اقتصادی کنونی کشور انجام هنرمندانه ی کاری مازاد شرح وظایف سازمانی است …

” دوست من برای موفقیت هرچه بیشتر در هر جایگاهی که هستی اگر4 تا قول دادی به 6 تا قول عمل کن … “

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*