بررسی دوربین‌های تحت شبکه و آنالوگ


عبدالرضا ابراهیم پور 15 اردیبهشت 1403 8 دقیقه مطالعه
بررسی دوربین‌های تحت شبکه و آنالوگ

دوربین مداربسته یکی از ملزومات اصلی و بسیار کاربردی برای حفظ امنیت و کنترل اماکن مختلف تجاری، عمومی و شخصی‌ می‌باشد همچنین همه اماکن تجاری برای اخذ مجوز، ملزم به نصب دوربین مداربسته هستند ولی انتخاب یک مدل دوربین مناسب با نیاز شما، از بین انواع دوربین مداربسته موجود در بازار، کار آسانی نیست.
همانطور که می‌دانیم دوربین‌های مدار بسته به دو نوع کلی دوربین آنالوگ (Analog) و دوربین تحت شبکه (IP) تقسیم می‌شوند که هر کدام مزایا و معایبی خاص خود را داشته و موجب برتری یکی بر دیگری شده‌ است. در این مقاله قصد داریم با شرح ویژگی‌ها و بررسی مزایا و معایب دوربین‌های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه این امکان را فراهم کنیم تا با توجه به مکان مورد نظر و اهمیت محل تحت نظارت، شما بتوانید انتخاب صحیح و به صرفه‌ و هوشمندانه‌ای داشته باشید.

در ذیل بطور جداگانه رایج‌ترین مزایا و معایب هر یک از دوربین‌ها را ذکر و مورد قیاس قرار می‌دهیم.

مزایای دوربین مداربسته آنالوگ (Analog):

• قیمت مناسب: در بیشتر موارد و مدل‌ها دوربین‌های مداربسته آنالوگ قیمت پایین‌تری نسبت به دوربین‌های مداربسته تحت شبکه داشته و به کارگیری آنها مقرون به صرفه می‌باشد.
• سهولت در نصب: برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته آنالوگ از دستگاه DVR استفاده می شود، این دستگاه امکان کنترل و ارتباط دیجیتال با شبکه را برای کاربر فراهم می کند. دستگاه مرکزی DVR فرآیند نصب و راه‌اندازی ساده‌تری نسبت به دستگاه NVR دارد. به گونه‌ای که بعد از اتصال دوربین به دستگاه ضبط تصویر بدون نیاز به انجام تنظیمات اضافی، تصاویر دوربین بر روی نمایشگر قابل رؤیت خواهد بود.
• پهنای باند کم: الگوی فیلم برداری آنالوگ تصاویری با نرخ پایین‌ ایجاد می‌کند که برای ارسال به پهنای باند بالایی نیاز ندارد. این مسأله باعث کاهش هزینه خرید بسته‌های ترافیک اینترنتی می‌شود.

معایب دوربین مداربسته آنالوگ (Analog) :

• کابل کشی: تک تک دوربین‌های آنالوگ باید با دو کابل به دستگاه مرکزی DVR متصل شوند یک کابل جهت عبور دیتا و دیگری کابل برق. بنا‌براین تعداد کابل‌های بسیار زیادی کشیده می‌شود که علاوه بر هزینه زیاد موجب افت سیگنال و افزایش نویزپذیری می‌گردد. همچنین این نسل از دوربین‌ها برای انتقال اطلاعات از امواج آنالوگ استفاده می‌کنند که این امواج همواره تحت تأثیر نویزهای الکترومغناطیسی هستند که منجر به افت کیفیت تصاویر می‌گردد و همچنین کاربر امکان دسترسی به تصاویر را بدون دستگاه DVR یا مبدل نخواهد داشت. در صورتی‌که کابل‌ها در محیط‌های آسیب پذیر مانند مناطق پر باران، سرد و یا گرم و خشک به کار برده شوند با گذشت زمان آسیب دیده و جهت جلوگیری از آسیب دیدگی دوربین‌ها و دستگاه ضبط تصاویر، می بایست هزینه کابل کشی بالایی را متحمل شد .که این از دیگر معایب بکارگیری سیستم آنالوگ می‌باشد.
• کیفیت پائین تصویر: کیفیت تصویر در برخی از دوربین‌های آنالوگ چندان مطلوب نیست. اگر چه با بروی کار آمدن دوربین‌های آنالوگ HD یا AHD (Analog High Definition) کیفیت‌های دوربین مداربسته در این تکنولوژی ارتقاء یافته و حتی از کیفیت 4K هم پشتیبانی می‌کند و از این لحاظ با دوربین‌های تحت شبکه فاصله کمتری پیدا کردند.
• مساحت تحت پوشش: دوربین‌های آنالوگ عمق تصویربرداری بالایی ندارند، بنا‌بر‌این باید با تعداد بالاتری از دوربین‌های آنالوگ مساحت مکان مورد نظر را پوشش داد.
• محدودیت در محل قرارگیری: چون دوربین‌های آنالوگ به کابل کواکسیال وابسته هستند، و ارسال سیگنال روی کابل تا فاصله مشخصی امکان‌پذیر است، بنا‌براین دوربین‌های آنالوگ فقط در مسافت و شعاع مشخصی قابل استفاده و بهره‌برداری می‌باشند.
• محدودیت اتصال: دستگاه‌های DVR (Digital Video Recorder) دارای اتصالات ورودی متعددی هستند و تعداد دوربین مشخصی قابلیت اتصال به DVR را دارند.
• امنیت سیستم: سیگنال‌های آنالوگ امکان کدگذاری شدن را ندارند. شنود و دریافت غیر مجاز سیگنال‌های آنالوگ راحت‌تر انجام می‌شود و امنیت اطلاعات در زمان انتقال آنها تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
• مدت زمان ذخیره سازی: در دوربین‌های آنالوگ اگر به هر دلیلی سرور موقتاً قطع شود، تصاویر آن بازه زمانی را از دست می‌دهیم.
• فشرده سازی: هدف کلی فشرده سازی تصاویر کاهش میزان حجم تصویر در عین حفظ نمودن کیفیت آن می‌باشد. در سیستم آنالوگ به دلیل نبود پردازشگر (Chipset) در دوربین‌های آنالوگ، عمل فشرده سازی در دستگاه DVR انجام می‌شود. دوربین تصاویر را بصورت خام به دستگاه DVR ارسال می‌کند و اطلاعات در دستگاه DVR فشرده سازی و پردازش صورت می پذیرد.

مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera) :

دوربین‌های مداربسته تحت‌ شبکه دوربین‌هایی تخصصی‌تر و با تکنولوژی بالاتر می‌باشند که تصاویر را به‌صورت امواج دیجیتالی دریافت کرده و از طریق یک IP مجزا، آنها را ضبط و ذخیره می‌کنند. داشتن یک بستر اینترنت با سرعت مناسب می‌تواند برای انتخاب و بکارگیری دوربین‌های تحت شبکه گزینه‌ی مناسبی باشد.

• کیفیت تصویر: کیفیت تصاویر دریافتی از دوربین‌های مداربسته تحت شبکه به‌ طور چشم‌گیری بالاتر از دوربین‌های آنالوگ بوده که این کیفیت تصویر به وضوح 6 تا 20 برابر بهتر از دوربین‌های آنالوگ می باشد و در بعضی دوربین‌های مداربسته تحت‌شبکه امکان زوم دیجیتال گاهی تا ۱۰۰ متر بزرگنمایی را دارد.
• مساحت تحت پوشش: دوربین‌های مداربسته تحت‌شبکه با پشتیبانی از قابلیت ONVIF کاربر را قادر می‌سازد تا با توجه به پروژه‌هایی که مساحت زیادی را در بر می‌گیرند تعداد دوربین‌ها را افزایش داده و آنها را یکپارچه نمود. همچنین یک دوربین مداربسته تحت‌شبکه می‌تواند به تنهایی به مساحت تحت پوشش سه دوربین آنالوگ فضا را پوشش دهد. در نتیجه اگر می‌خواهید از تعداد دوربین کمتری برای نظارت از مکان خود استفاده کنید دوربین‌ مداربسته تحت شبکه انتخاب بهینه‌ای می‌تواند باشد.
• وابستگی به کابل: دوربین‌های تحت‌شبکه با برخورداری از پشتیبانی (Power Over Ethernet) POE (امکان ارسال همزمان برق و تصویر بر روی کابل شبکه و عدم نیاز به منبع تغذیه جداگانه و کابل اضافه جهت تأمین برق دستگاه و دوربین) تاثیر بالایی در کاهش هزینه‌های کابل‌کشی داشته و همچنین در برخی از مدل‌ها، اتصال بدون کابل و از طریق WIFI امکان‌پذیر بوده که موجب حذف کابل و راحتی بکارگیری آنها در مکان‌هایی با محدودیت حضور فیزیکی کاربر را در پی خواهد داشت (مرمت آثار باستانی و ساختمان‌های در حال بازسازی….) در نتیجه هیچ محدودیتی در محل قرارگیری آنها وجود نخواهد داشت. همچنین کاربر دوربین مداربسته تحت شبکه می‌تواند از طریق تلفن همراه، تبلت، لپتاپ و …. دسترسی آنلاین به تصاویر داشته باشد.
• کدگذاری: از آنجایی که دوربین‌های مداربسته تحت شبکه، سیگنال دیجیتال ارسال می‌کنند، امکان کدگذاری این سیگنال‌ها وجود دارد بدین صورت که دوربین مداربسته زمان ارسال اطلاعات، آنها را بصورت دیجیتال کدگذاری نموده که پس از دریافت این سیگنال‌ها توسط NVR، رمزگشایی می‌شوند که این امکان امنیت اطلاعات را در زمان انتقال تا حد زیادی افزایش می‌دهد.
• امکانات پردازش تصویر: قابلیت‌هایی نظیر تشخیص چهره، تشخیص خط فرضی یا شیء گم شده، شمارش افراد، نقشه حرارتی (Heat map) و … از دیگر مزایای استفاده از دوربین‌‌های تحت شبکه بر دوربین‌های آنالوگ می‌باشد که از نظر افزایش امنیت برای کاربر حائز اهمیت هستند.
• مدت زمان ذخیره سازی: در دوربین‌های مداربسته تحت شبکه، IP دارای پورت کارت حافظه جانبی بوده که در صورت بروز مشکل برای سرور، تصاویر از دست نخواهند رفت.
• فشرده سازی: هر دوربین مداربسته تحت شبکه دارای یک Chipset می‌باشد که قادر به پردازش، عمل فشرده سازی اطلاعات و انتقال داده های ویدیویی به دستگاه NVR می‌باشند.

معایب دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera):

• نصب و راه‌اندازی: در گذشته نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مداربسته تحت شبکه نسبت به دوربین‌های آنالوگ نیاز به دانش فنی و مهارت تخصصی داشت و به همین دلیل از نظر کاربران بسیار پیچیده به‌نظر می‌رسید. ولیکن امروزه با بهبود رابط‌های کاربری و ساده نمودن تنظیمات، نصب و راه‌اندازی این دوربین‌ها را برای کاربر بسیار ساده و قابل اجرا نموده است.
• هزینه اولیه بالا: هزینه ابتدایی راه‌اندازی سیستم نظارتی دوربین‌های تحت‌شبکه نسبتاً زیاد است. چون برای اجرا نیازمند تجهیزات شبکه (سوئیچ) می‌باشد. اما همین قیمت گران‌تر باعث شده که بتوانید در کنار دوربین‌های IP از فواید دیگری مانند امکان پردازش و تحلیل تصویر، دسترسی ساده‌تر از راه دور ، کابل های POE و نصب راحت‌تر آن بهره‌مند شد. شاید در ابتدا هزینه بالا به نظر برسد ولی امکاناتی را که فراهم می‌آورد که با توجه به آنها مقرون به صرفه بودن آنها کاملا مشهود و غیر قابل انکار می‌باشد.
• پهنای باند زیاد: دوربین‌های تحت شبکه، به دلیل تولید سیگنال دیجیتال و تصاویر با کیفیت بالا نیازمند پهنای باند بالاتری نسبت به دوربین‌های آنالوگ هستند. این امر باعث افزایش هزینه خرید بسته‌های ترافیک اینترنتی برای بهره‌برداری از این نوع سیستم‌های نظارتی می‌باشد.
• وابستگی به فضای ذخیره زیاد: اصولاً هر چه تصویر با کیفیت‌تر و واضح‌تر باشد، حجم بالاتری را اشغال می‌کند و نیازمند فضای ذخیره‌سازی زیادی است. فراهم کردن فضای ذخیره‌سازی بسیار پرهزینه است.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*