راهنمای خرید سیستم نظارت تصویری؛ کاربردی، قابل اعتماد و مقرون به صرفه


عبدالرضا ابراهیم پور 10 اردیبهشت 1403 6 دقیقه مطالعه
راهنمای خرید سیستم نظارت تصویری؛ کاربردی، قابل اعتماد و مقرون به صرفه

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام انتخاب دوربین مداربسته و دستگاه ضبط تصویر مناسب برای مکان مورد نظرتان دچار سردگمی شده باشید. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم تا چه سیستمی مناسب نیاز و بودجه در نظر گرفته شده شما است.

برای خرید یک سیستم نظارت تصویری ابتدا لازم است اهداف و نیازهای خود را مشخص کنید. دانستن محل جانمایی دوربین‌ها، مکان قرارگیری دستگاه ضبط تصویر، مدت زمان ذخیره‌سازی تصاویر در دستگاه DVR ، کیفیت ضبط و … همه و همه از مواردی هستند که باید‌ مورد توجه قرار گیرند.

جانمایی دوربین‌ها

محل نصب دوربین‌ها باید به گونه‌ای باشد تا دید مناسبی از محیط ارائه دهند. نقاط حساس مانند درب ورودی، پارکینگ، فضای پیرامونی ساختمان و راه پله تحت نظارت باشند. توجه به این نکته ضروری است محل نصب دارای دسترسی آسان و اتصالات برق و اینترنت باشد.

انتخاب دوربین مناسب

۱. تکنولوژی دوربین
تکنولوژی ساخت دوربین‌های مداربسته به دو دسته‌ی کلی آنالوگ و تحت شبکه تقسیم می‌شود. کاربران با توجه به دغدغه‌ها و نیازهایشان، زیرساخت انجام شده در محل و وسعت پروژه یکی از تکنولوژی‌های مرسوم را انتخاب می‌کنند .

۲. انتخاب نوع دوربین
با توجه به محل نصب دوربین مانند زیر سقف یا دیوارهای یک ساختمان، نوع آن از نظر شکل ظاهری تغییر می‌کند. به طور مثال بهتر است از دوربین‌های بالت روی دیوارها یا نظارت بر فضای پیرامونی استفاده شود.


دوربین‌های دام انتخاب مناسبی برای نصب در زیر سقف‌ها می‌باشند، از همین رو به این دسته از دوربین‌ها، دوربین‌های سقفی می‌گویند. جهت دستیابی به تصویر کامل و عدم وجود نقطه‌ی کور، انتخاب لنز دوربین مولفه‌ی تاثیرگذاری است. در محل دارای ارتفاع بیش از حد معمول از دوربین‌های با لنز تله و یا لنزهای قابل تنظیم ( Vari-Focal ) استفاده می‌شود.

۳. وضوح تصویر و دید درشب
دوربین‌ها با کیفیت تصویر بالا امکان ضبط و نمایش تصاویر با وضوح بالا را دارند. هر چه وضوح تصویر بالاتر باشد جرئیات بیشتری قابل مشاهده است. از رایج ترین رزولوشن‌های تصویر می‌توان به  4K,2K,1080P اشاره کرد.
دوربین مجهز به منبع نوری چه از نوع مادون قرمز IR و یا Warm Light امکان ارائه تصویر مطلوب در شرایط نوری کم و تاریکی مطلق را دارد.

انتخاب دستگاه ضبط تصویر مناسب

پس از انتخاب نوع تکنولوژی دوربین اکنون زمان انتخاب نوع دستگاه ضبط تصویر فرا رسیده است. اگر انتخاب شما دوربین‌های آنالوگ است باید به سراغ دستگاه‌های DVR بروید. برای دوربین‌های تحت شبکه باید دستگاه ضبط تصویر دیجیتال NVR در نظر گرفته شود. رعایت این نکته مهم است که دستگاه انتخابی شما قابلیت پشتیبانی از دوربین‌های محل مورد نظر را داشته باشد. بیایید مثالی عملی بزنیم؛ به عنوان نمونه شما سراغ دوربین‌های 12 مگاپیکسل تحت شبکه رفته باشید اما دستگاه NVR شما در نهایت توانایی پشتیبانی از دوربین‌های 8 مگاپیکسل را داشته باشد. واضح است این دستگاه امکان نمایش تصاویر دوربین یاد شده را ندارد. امروزه دستگاه‌های ضبط تصویر از 1 تا 16 هارد دیسک را پشتیبانی می‌کنند که کاربران بنا بر نیاز خود برای در اختیار داشتن تصاویر اقدام به خرید دستگاه مورد نظر می‌کنند.

محل قرارگیری دستگاه ضبط تصویر

یکی از عوامل موثر بر تامین امنیت پروژه سیستم نظارت تصویری، تعیین محلی امن و دارای جریان هوا برای قراگیری و نصب دستگاه ضبط تصویر است. بسیاری از افراد دستگاه را در داخل کابینت و کمد دیواری نصب می‌کنند. توصیه کارشناسان دوربین مداربسته نصب دستگاه در رک دیواری دارای قفل و یراق مطمئن و دور ار دسترس افراد متفرقه می‌باشد. در پروژه‌های بزرگ مانند سیستم نظارت تصویری یک مرکز خرید اتاق سرور و مانیتورینگ محلی برای تجمیع تجهیزات  Activeنظیر کامپیوترها، سرور، سوئیج شبکه و دستگاه ضبط تصویر تحت شبکه است.

سایر تجهیزات جهت راه اندازی سیستم

جدا از دوربین مداربسته و دستگاه ضبط تصویر به هارددیسک مختص سیستم‌های نظارتی، نمایشگر با کیفیت، منبع تغذیه و سوئیچ شبکه، کابل و … نیاز است. در صورتی که سیستم نظارتی از نوع آنالوگ است باید کابل مرغوب با درجه خلوص بالای مس از نوع کواکسیال تهیه شود. کابل شبکه جزو تجهیزات Passive دوربین تحت شبکه است.

انتقال تصویر سیستم نظارت تصویری

یکی از دغدغه‌های مهم کاربران بعد از نصب سیستم نظارت تصویری، مشاهده تصاویر دوربین‌ها بر روی تلفن همراه‌ و یا رایانه‌های شخصی‌شان است. به این کار انتقال تصویر گفته می‌شود. انتقال تصویر به 2 روش خرید آی‌پی از شرکت ارائه سرویس اینترنت و یا استفاده از قابلیت P2P تدارک دیده شده توسط شرکت سازنده دستگاه ضبط تصویر میسر شده است.

– انتقال تصویر به کمک IP Static

– انتقال تصویر به شبکه محلی (LAN): این روش معمولاً برای دوربین‌های تحت شبکه (IP) استفاده می‌شود. شما می‌توانید به دوربین‌ها از طریق شبکه محلی خود در منزل یا محل کار دسترسی داشته باشید.
– انتقال تصویر به اینترنت: با استفاده از آی‌پی استاتیک، می‌توانید به دوربین‌های مداربسته‌ خود از هر کجای جهان از طریق اینترنت دسترسی داشته باشید. برای این منظور، دستگاه ضبط تصویر خود را به یک آی‌پی استاتیک متصل کنید و پورت‌های مورد نیاز را از طریق مسیردهی (Port Forwarding) در مودم یا روتر خود باز کنید. توجه داشته باشد شرکت ارائه دهنده سرویس محل شما، امکان ارائه آی‌پی استاتیک را داشته باشد.
– استفاده از سیستم‌های ابری(Cloud): برخی از دوربین‌های مداربسته به سرویس‌های ابری متصل می‌شوند که تصاویر را به یک سرور ابری ارسال می‌کنند. با استفاده از آی‌پی استاتیک، می‌توانید به آسانی به این تصاویر از هر کجای جهان دسترسی داشته باشید.
استفاده از آی‌پی استاتیک به شما این امکان را می‌دهد که به طور مداوم و بدون نیاز به تغییر تنظیمات، به دوربین‌های مداربسته خود دسترسی داشته باشید. این روش بسیار مناسب برای کاربرانی است که به دنبال دسترسی راحت و مداوم به دوربین‌های مداربسته‌ خود هستند.

– انتقال تصویر P2P

انتقال تصویر P2P (Peer-to-Peer) امکان اتصال به دوربین مداربسته از راه دور را از طریق اینترنت بدون نیاز به پیکربندی پیچیده مسیردهی پورت‌ها یا استفاده از آی‌پی استاتیک فراهم می‌کند. این فناوری از یک سرور واسط P2P برای ایجاد اتصال مستقیم بین دستگاه دوربین و دستگاه مشاهده بدون نیاز به پیکربندی مسیردهی پورت‌ها در مودم یا روتر استفاده می‌کند.

برای استفاده از اتصال P2P، اغلب شما به یک اپلیکیشن یا نرم‌افزار مشاهده مداربسته برای دستگاه همراه یا رایانه شخصی نیاز خواهید داشت. این نرم‌افزارها اغلب از اسکن کد QR بر روی دوربین یا وارد کردن شناسه دستگاه برای ایجاد اتصال استفاده می‌کنند.

مزایای اتصال P2P شامل سادگی در راه‌اندازی، دسترسی راحت از راه دور، و امنیت بالا (به دلیل عدم نیاز به باز کردن پورت‌های مودم یا روتر) می‌باشد. این روش بسیار مناسب برای کاربرانی است که به دنبال راه حل سریع و ساده برای دسترسی به دوربین مداربسته خود با وجود نداشتن دانش شبکه هستند.

جمع بندی

اگر برای محل زندگی و دفتر کار خود قصد خرید دوربین مداربسته را دارید پیشنهاد ما به شما دوربین مداربسته  HDCVI داهواست. این دوربین‌ها در دسته دوربین‌های آنالوگ قرار می‌گیرند. دوربین‌های داهوا هم اکنون پرفروش‌ترین نام تجاری بازار ایران است که دارای خدمات پس از فروش معتبر می‌باشد.  در صورتی که به تعداد دوربین بیشتری نیاز دارید بهتر است به سراغ دوربین‌های تحت شبکه این برند بروید. قبل از خرید دوربین و نصب آن با کارشناسان مربوطه در تماس باشید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*