چگونه نیروی انسانی حرفه ای استخدام کنیم؟


عبدالرضا ابراهیم پور 3 آبان 1400 دقیقه مطالعه
چگونه نیروی انسانی حرفه ای استخدام کنیم؟

تیم تولید محتوای شرکت ایده پرداز پرارین با درنظر گرفتن جنبه های مثبت آموزشی در جهت جذب و استخدام اصولی کارمندان به تولید محتوا در خصوص استخدام اصولی ورود کرده و امید داریم در این سری از مقالات سریالی، دید بهتری برای استخدام حرفه ای نفرات زبده و باهوش در سازمان ، شرکت ، فروشگاه و محل کارو کسب تان ایجاد کنیم.

بخش اول مقدمه ای بر پرورش و استخدام سرمایه های انسانی

یکی از نیازهای اساسی هر سازمانی جذب و پرورش کارمندانی پویا ، با دانش و خود انگیخته است. امروزه قدرت هر سازمان را با تعداد مشتریان آن سازمان میسنجند اما نکته ی بسیار مهمی که در جذب این مشتریان قرار گرفته جذب نیروهای باهوش و زبده میباشد زیرا تنها این کارمندان زبده هستند که میتوانند به تعداد مشتریان و بر قدرت سازمانتان بیافزایند به این دلیل است که اهمیت جذب و یافتن نیروی کار زبده در این روزها عنصری کیمیاست.

با توجه به شتابی که امروزه کارو کسب ها را فراگرفته برای ایفای نقشهایی مانند کارمند، همسر ودوست نیاز به اطلاعاتی موثق داریم تا متوجه شویم که چگونه مهارتهای شخصیمان را بهبود و سازمان مان را ارتقا دهیم .در ابتدا بیایید سنگهایمان را وا بکنیم …

سوال اول

آیا تا به حال به صورت جدی به هزینه استخدام یکی از کارمندانی که در سازمان شما عملکرد ضعیفی دارد فکر کرده اید ؟

گمان نمیکنیم بتوانید این هزینه رو با هر درجه ی دقتی تعیین کنید .البته شاید بشود تفاوت تولید میان کارمند خوب و بد را تعیین کرد ، این ساده ترین کار است اما سوال اینجاست چگونه میتوان هزینه کند شدن آهنگ حرکتی یک سازمان رو محاسبه کرد (هزینه ای که افراد نامناسب به تیم شما تحمیل میکنند)

اینجا منظور از کند شدن آهنگ حرکتی هنگامی است که کارکنان ناکارآمد حواس بقیه پرت کرده یا خرابکاری میکنند و شما مجبور به درست کردن اوضاع هستید یا حتی وقت اضافه ای رو باید صرف انگیزه دادن و به تحرک واداشتن آنها بکنید.

سوال دوم

نظرتان درباره ی هزینه از دست دادن روحیه چگونه است؟

موضوع شخصی نیست اما واقعیت این است که کارکنان ضعیف اعتماد به نفس کل تیم را پایین می آورند . نکته ای که اینجا هست این است که همه به خصوص افراد قوی وقتی مجبور باشند محل کارشون رو با افرادی شریک شوند که نمیتوانند به درستی از عهده ی کاری بر بیایند وظایف خودشان را نمیتوانند انجام دهند و از یاری رساندن به تیم برای رسیدن به اهدافش سرباز میزنند و احساس بی ارزشی و کوچک شمرده شدن میکنند .

هرچند که تمام این هزینه ها مانند از دست رفتن تولید ، کند شدن آهنگ حرکت روبه جلو و افت اخلاق کاری به خودی خود بالاست با این حال هنوز درباره بیشترین هزینه ای که کارکنان نامناسب به سازمان تان تحمیل میکنند تا اینجای کار حرفی نزده ایم همه ی اینها مقدمه ای بودند برای ورود به بحث اصلی …

اما حدس بزنید که این هزینه چیست ؟

نمیدانم توانستید درست حدس بزنید یا خیر… ولی اعتبار شخصی شما در مقام یک رهبر بالاترین هزینه ای است که شما با جذب نیروهای ضعیف از دست میدهید ! کارکنانتان حرفهای پر طمطراق شمارا میشنوند برای مثال :

مادرجه 1 هستیم ، ما بالاترین استانداردها رو داریم ، هرکسی نمیتواند عضوی از تیم ما باشد و غیره …

اما وقتی نگاهی به اطرافشان می اندازند و چشمشان به آدمهایی می افتد که شما اجازه دادید کار کنند گیج میشوند !

تعجب میکنند و با خودشان میگویند :

درجه 1؟

بالاترین استاندارد ؟

محل کار ویژه ؟

پس خانوم x و آقای y چطور اینجا کار میکنند ؟؟

دوستان گرامی ، کارفرمایان محترم ، مدیران منابع انسانی، شما وقتی برخورد قاطع با بدترین ها نداشته باشید احترام بهترین ها رو از دست خواهید داد …

نکته ی طلایی :

منابع انسانی بزرگ ترین سرمایه شما نیستند بلکه منابع انسانی شایسته بزرگترین دارایی شما هستند افراد نامناسب بزرگترین فاجعه و افراد میان مایه بزرگترین هدر دهندگان منابع شما هستند .

همگی ما به عنوان انسان ارزشهای برابری داریم اما همه ی ما ارزش های یکسان در محل کار نمی آفرینیم …

وقتی کار روی غلتک افتاده باشد بیشتر آسیب میبینید . . .

با وجودی که کارکنان ضعیف چیزی جزء هزینه نیستند، اما برخی مواقع آسیب بیشتری به شما میزنند به این مثال توجه کنید فکر کنید اگر شما راننده ی اتوبوسی باشید که تازه شروع به حرکت کرده و ناگهان یکی از لاستیکها بترکد مطمئنا صدمه میبینید اما احتمالا آسیب جدی نخواهد بود .

اما اگر اتوبوش با سرعت 145 کیلومتر در ساعت حرکت کند و در این حین لاستیک بترکد عواقبش فاجعه بار خواهد بود در مورد کارکنان ضعیف هم اوضاع به همین منوال است هنگامی که کار شما روی غلتک افتاده باشد بیشتر از ناحیه کارمندان ضعیفتان آسیب خواهید دید چرا که وقتی اهنگ حرکت را در سرعت بالا کم کنید نتیجه ی تلاش هایتان ازبین رفته و فرهنگ سازمانتان نزول میکند .

کلید

به مدیران خود آموزش دهید که چگونه مصاحبه و گزینش و استخدام کنند ، نباید آن به صورت آزمون و خطا باشد .

این واقعیت را در نظر بگیرید که همه ما زمانی که کمتر درگیر پریشانی و ناراحتی و آشفتگی باشیم بهتر کار میکنیم بنابراین اگر بیش از حد مشغولیت ذهنی با چنین افرادی داشته باشیم دقیقا زمانی که در اوج هستید شمارا به زیر خواهند کشید.

هزینه ها افزایش پیدا میکند …

یکی از هزینه های استخدام اشتباه که بسیاری از مدیران درنظر نمیگیرند هزینه زمان و منابعی است که بجای اختصاص به بهترین کارکنان می باید صرف هدایت و رسیدگی به امور کارکنان ضعیف شود . هنگامی که کارکنان کلیدی نادیده گرفته شوند بی تفاوت شده و اشتیاق خود را به کار از دست میدهند. وقتی که شما بهترین کارکنانتان را نادیده میگیرید نگرش شان منفی شده و بهره وری شان کاهش میابد از آنجایی که تمام سازمانها و رهبران کارو کسب دارای منابعی محدود هستند ناچارند این منابع را جایی سرمایه گذاری کنند که بیشترین نرخ بازگشت را داشته باشد اما اگر مجبور باشید خود را درگیر رفع و رجوع مشکلاتی کنید که افراد تنبل و بازنده به وجود می آورند این کار غیر ممکن خواهد بود.

طبق آمارها ، انجمن مدیریت آمریکا هزینه جایگزین کردن یک نیرو را 3.5 برابر حقوق سالانه ی او براورد میکند .این برآورد شامل زمان و منابع صرف شده در مصاحبه جذب و استخدام ، مدت زمانی که طول میکشد تا شخص تازه وارد با کار اخت شود ، مشتریان ازدست رفته ای که کارمند جدا شده با خود میبرد و کاهش بهره وری سایر کارکنانی است که وقتشان را صرف کارمند تازه وارد میکنند.

بله هزینه استخدام بسیار سرسام آور بالاست و اینکه تنها به یک مورد محدود نمیشود بلکه همچون اقساطی بی پایان است که خود شما ، تمام تیم ، و مشتریان تان باید آن را پرداخت کنید . به همین دلیل است که باید استخدام را همچون یک فرآیند حذفی در نظر بگیرید تا فرایند جذبی بنابراین بهتر است پیش از استخدام اخراج کنید، صادقانه بگویم باید راه یابی افراد پر حاشیه ، میان مایه و کودن را به تیمتان دشوار و دشوار تر کنید . همواره به یاد داشته باشید که همه چیز زیر سر آدمهای نادان است .این عنوان را به این دلیل آوردم که تاکید کنم تا زمانیکه آدمهای مناسب در تیم شما هستند خیالتان بابت دیگر چیزها آسوده خواهد بود گذشته ازینکه چشم انداز و استراتژی شما چقدر درخشان باشد مادامی که افراد ناشی احاطه تان کرده باشند نمیتوانید به مقصودتان برسید به همین دلیل استخدام باید مهمترین بخش شرح وظیفه شما باشد.

کلید : به کندی استخدام و به سرعت اخراج کنید هاروی مک کی

سوالات خوب و با کیفیت از خودمان برسیم :

1- آیا آیین نامه استخدام مکتوب در سازمانتان دارید ؟

2- میانگین دستمزد سالانه موقعیت های شغلی که بیشترین گردش نیرو در آن ها دارید چقدر است ؟

3- قابل توجه ترین هزینه ای که کارکنان ضعیف در سازمان شما ایجاد میکنند چیست ؟ افت تولید ،کند شدن اهنگ حرکت، کاهش روحیه تیمی ، اعتبار شخصی از دست رفته و یا هزینه دیگر

4- آیا معمولا انقدر صبر میکنید تا کارکنانتان مایوستان کنند آن وقت به فکر جایگزینی شان باشید ؟

5- آیا به این فکر کرده اید که کارمندان ارزان برایتان گران تمام میشوند ؟

6- بیشتر ترک کارهای شما اخراج است یا استعفا ؟ انتخاب هر کدام ازین موردها جای بررسی و تامل بیشتری را دارد .

7- آیا استخدام های غیر ثمر بخش در سازمان شما عموما نتیجه مشکلات تولید است یا کنار نیامدن با ارزشهای سازمانی؟؟؟

پاسخ مناسب به این سوالها میتواند سنگ محکی مناسب برای جهت دهی ذهنی در رابطه با استخدام باشد .

این مطلب ادامه دارد …

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*