افزایش ظرفیت هارد‌ دیسک (حافظه) دستگاه ضبط‌ تصویر(DVR)


عبدالرضا ابراهیم پور 24 آبان 1400 دقیقه مطالعه
افزایش ظرفیت هارد‌ دیسک (حافظه) دستگاه ضبط‌ تصویر(DVR)

سلام به همه و سپاس فراوان برای اینکه امروز ما را همراهی کردید. همان‌طور که می‌دانید مبحث امروز درباره سؤالات فراوانی است که در رابطه با افزایش ظرفیت هارد‌ دیسک از ما پرسیده می‌شود. دلیل شخصی برای افزایش فضای هارد ‌دیسک و حافظه دستگاه ضبط ‌کننده در میان کاربران متفاوت است؛ اما هدف مشترک همه آن‌ها، افزایش  تصاویر و مدارک در دستگاه ضبط‌ تصویر(DVR) است. با این تفسیرها، درک مفهوم افزایش تصاویر و مدارک در این دستگاه اهمیت دارد. درواقع هدف اصلی، استفاده بهینه و بیشتر از فضای موجود است نه افزایش فضا و این بدان معناست که این سامانه به‌ نحوی طراحی شده است که به هارد‌ دیسک اجازه استفاده از کل حافظه را می‌دهد و اطلاعات را بر روی یکدیگر می‌نویسد؛ به عبارت‌ دیگر باز‌نویسی، یعنی دستیابی به تعداد تصاویر روزانه قبل از اینکه تصاویر قدیمی پاک ‌شود و تصاویر جدید جایگزین آن‌ها شود. در مقاله قبلی نیز به‌ شکل جزئی به مفهوم وضوح تصاویر (Resolution) و نقش برجسته آن در میزان فضای هارد ‌دیسک پرداختیم. فاکتورهای متعددی برای استفاده از میزان فضای هارد دیسک وجود دارد، همچنین راه‌های مختلفی برای افزایش تعداد تصاویر روزانه بیشتر وجود دارد تا به‌ وسیله آن بتوان نسخه پشتیبانی از تصاویر را قبل از نوشتن بر روی یکدیگر تهیه کرد.

قبل از پرداختن به جزئیات افزایش کاربری هارد‌دیسک، باید درباره عوامل کمک‌کننده به هارددیسک‌ها اطلاعاتی داشته باشیم.

“چگونه ظـــرفیت هارد دیسک (حــــافظه) دستگاه ضبط تصاویر(DVR) را افزایش دهم؟”

1.عوامل مورد‌‌استفاده:

فضای هارددیسک: واحد اندازه‌ گیری فضای هارد دیسک بایت است. در هارد دیسک‌های امروزی میلیاردها میلیارد بایت وجود دارد که با واحد ترابایت اندازه‌ گیری می‌شود. هارد دیسک‌های دوربین‌های مدار‌بسته نیز، همانند هارد‌ دیسک‌های کامپیوتر عمل می‌کند، تنها تفاوت کوچک در آن‌ها میزان مقاومت در خواندن و نوشتن همیشگی و پایا در آن‌هاست. کمترین حافظه در دوربین‌های مدار‌بسته یک ترابایت حجم دارد و هراندازه که گنجایش آن‌ها بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری را در خود ذخیره می‌کند.

تعداد دوربین‌ها: هر دوربینی که به دستگاه ضبط‌ تصویر(DVR) شما متصل می‌شود، جریانی از اطلاعات جداگانه و متساوی را تشکیل می‌دهد. به‌منظور شفاف‌ سازی درنظر بگیرید تمامی دوربین‌های متصل به دستگاه دارای کیفیت و تنظیمات یکسانی هستند و این بدان معناست که حجم اطلاعات و دیتای مورداستفاده، ارتباط مستقیمی با تعداد دوربین‌ها دارد. درنتیجه اضافه‌ کردن یک دوربین به سامانه‌ای که با یک دوربین کار می‌کرده ‌است، فضای مورد‌استفاده را دوبرابر می‌کند. همچنین با اضافه‌ کردن دوربین سوم به این مجموعه، فضای مورد‌استفاده حجم دیتا سه‌ برابر می‌شود. به‌طور‌کلی افزایش تعداد دوربین‌ها باعث کاهش زمان در ضبط می‌شود.

کیفیت تصاویر: همان‌طور که در مقاله قبل بیان شد، وضوح تصاویر(Resolution) نقش بسیار مهمی در میزان فضای استفاده شده و مورد نیاز دارد. هرمقدار که وضوح تصاویر بالاتر برود، فضای مورد‌نیاز برای افزایش دقت و کیفیت در ضبط داده‌ها بیشتر می‌شود. میزان فضای مورد‌نیاز برای سه دوربین با کیفیت 4K با میزان فضای مورد‌نیاز برای چهار یا پنج دوربین با کیفیت تصویر 1080 پیکسل برابری می‌کند؛ زیرا تصویر‌برداری با کیفیت 4K تقریباً چهار‌برابر تصویر‌برداری با کیفیت 1080 پیکسل است و تأثیر آن بر حجم اطلاعات دوربین‌ها قابل‌ مشاهده است.

مدت ضبط تصاویر: دوربین‌ها در حالت پیش‌فرض به‌ طور 24 ساعته درحال ضبط هستند؛ به‌عبارت‌ دیگر هرچه زمان تصویربرداری و ضبط طولانی‌تر باشد، فضای بیشتری استفاده می‌شود.

2.کاهش مصرف:

ما با تعدادی از عناصر و فاکتورهای مؤثر بر میزان مصرف داده و حجم گرفته‌ شده آشنا شدیم. حال چگونه می‌توان مصرف داده‌ها را کاهش داد و تعداد فایل‌های ضبط شده روزانه را کاهش داد؟

کیفیت تصویر‌برداری را از طریق وضوح تصویر (Resolution) یا سرعت ذره‌ای (Bit-Rate) کاهش دهید: هنگامی که دستگاه شما اطلاعات را از دوربین می‌گیرد، ریزفاکتورهایی به‌ طور جفتی و هماهنگ با یکدیگر، با یک وضوح تصویر درحال کار‌کردن هستند که میزان فضای مورد‌نیاز را تعیین می‌کنند. در ابتدا باید بدانیم که برای کاهش وضوح تصاویر می‌توان از تنظیمات دوربین نیز استفاده کرد (کاهش وضوح از طریق دوربین نیز امکان‌پذیر است)؛ اما اگر ترجیح می‌دهید تنظیمات را از دستگاه ضبط انجام دهید؛ می‌توانید با استفاده از کاهش ریزفاکتور سرعت ذره‌ای(Bit-Rate) این کار را انجام دهید. به طور مختصر سرعت ذره‌ای (Bit-Rate)، یعنی یشترین میزان اطلاعات منتقل‌شده در یک ثانیه از دوربین به دستگاه. با انتخاب این گزینه مقداری از کیفیت را قربانی فضا خواهیم کرد؛ برای‌مثال در تصویر‌برداری با کیفیت 4K سرعت ذره‌ای(Bit-Rate) را کاهش می‌دهیم، جذابیت و کیفیت در تصاویر اندکی کاهش می‌یابد، به‌ جای آن فضای بیشتری را در اختیار داریم.

خرید دستگاه ارتقا‌ یافته با قابلیت متراکم‌ سازی بیشتر: هنگامی که داده‌های ویدئویی کدگذاری (Encode) می‌شوند، به بهترین حالت ممکن دستگاه‌های مدرن آن‌ها را فشرده‌سازی می‌کنند. این اقدام بخشی از وظایف دستگاه ضبط‌ تصویر(DVR) است که با فناوری H.264 کدگزاری می‌شوند و این درحالیست که محصولات تصویری و ضبط‌ کننده این برند با استفاده از فناوری H.265 کدگزاری می‌شوند. این فناوری با تصویر‌برداری 4K به‌طور تقریبی تا 60 درصد در استفاده از فضا صرفه‌جویی می‌کند.

محدود‌کردن مدت تصویربرداری: همان‌طور که اشاره شد دستگاه به‌صورت پیش‌فرض 24 ساعته درحال ضبط و تصویربرداری است. هرلحظه‌ای که عمل ضبط‌کردن صورت می‌گیرد، فضای اشغال‌ شده بیشتر می‌شود. یکی از راه‌های کاهش فضای اشغالی، کاهش زمان و مدت ضبط تصاویر به وسیله برنامه زمان‌بندی‌ کننده دستگاه است و راه‌های مختلفی نیز برای انجام آن وجود دارد.

1- استفاده از فناوری تشخیص حرکت (Motion Detection): شما می‌توانید دستگاه را به‌ نحوی تنظیم کنید که با فناوری تشخیص حرکت فعال و غیرفعال شود. با استفاده از این فناوری دستگاه فقط هنگامی ضبط تصاویر را آغاز می‌کند که حرکت یا اتفاقی خاص توجه این دستگاه راجلب کند.

2-فرمان سامانه ویدیویی هوشمند: این فناوری شبیه و درامتداد تشخیص حرکت است. بااستفاده از این فناوری دستگاه می‌تواند بلافاصله پس از قطع‌شدن اتصالات و کابل‌های دستگاه، ضبط تصاویر را آغاز کند.

3-برنامه‌ریزی مستقیم: شما می‌توانید دستگاه را مستقیماً برنامه‌ریزی کنید تا در ساعاتی خاص و یا روزهای انتخابی (تعطیلات) ضبط خودکار را آغاز کند.

ارتقا هارددیسک و حافظه: اگر هیچ‌یک از موارد ذکر‌شده با شرایط محیطی دستگاه‌ تان متناسب نبود، شما نیازمند ارتقا و افزایش حجم هارد دیسک هستید. بسیاری از محصولات ما قابلیت نصب بیش از یک هارددیسک را دارد، بنابراین می‌توانید به‌جای تعویض هارددیسک، هارددیسک دیگری را به آن اضافه کنید.

3.سخن پایانی:

تمامی اطلاعات مورد‌نیاز درباره افزایش ظرفیت هارددیسک در این مقاله داده شد. جهت خرید هارددیسک در وبسایت ما به آدرس Perarinco.com مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات و خدمات این شرکت در زمینه افزایش امنیت محیط کار و منزل خود با شماره تلفن 54715-021 تماس بگیرید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*