وظیفه IR CUT در دوربین مداربسته چیست؟


عبدالرضا ابراهیم پور 28 مهر 1400 دقیقه مطالعه
وظیفه IR CUT در دوربین مداربسته چیست؟

هنگامی که دوربین مدار بسته در نور کم تصاویر را تولید می کند پردازنده تصاویر دوربین با افزایش سیگنال تصاویر سعی در بازسازی تصاویر می کند که این مورد اغلب بصورت نویز هایی در تصویر دوربین مدار بسته پدیدار می شوند.

یک دوربین مدار بسته دید در شب برای تولید تصاویر در تاریکی مطلق، نیازمند استفاده از IR LED ها است. ماژول های LED مادون قرمز یا Infrared، بوسیله تابش نور نامرئی که با چشم انسان دیده نمی شوند، محیط را برای تصویر برداری دوربین مدار بسته در تاریکی مطلق آماده می کنند. اکنون به IR CUT filter و وظیفه آن در دوربین مداربسته می پردازیم. در طول روز و در روشنایی محیط، حجم امواج مادون قرمز بسیار زیاد است و اگر تمام این امواج توسط دوربین مدار بسته جذب شوند تاثیر بسیار زیادی در تولید تصاویر توسط دوربین دارند. به شکل زیر نگاه کنید:

 

در تصویر بالا عملکرد فیلتر IR CUT به خوبی پیداست، هنگامی که فیلتر IR CUT روی تصویر عمل نکند، مشاهده می کنید درخت های که به رنگ سبز بوده به رنگ بنفش نمایش داده شده اند. چنانچه پس از نصب دوربین مدار بسته، تصاویر بصورت رنگ بنفش قالب دیده شوند، این احتمال وجود دارد که IR CUT آسیب دیده باشد و یا به خوبی عمل نکند.

تابش امواج مادون قرمز محیط در طول روز باعث می شود تا سنسور تصویر دوربین مدار بسته با جذب این امواج، تصاویر را با رنگ غالب بنفش نمایش دهد. برای جلوگیری از این مشکل، فیلتر های IR CUT طراحی شده اند. فیلتر های IR CUT با جذب امواج مادون قرمز، مانع از عبور آنها می شوند و دوربین مداربسته به کمک این فیلتر می تواند تصاویر را به خوبی بازسازی کرده و نمایش دهد.

این فیلتر در تمامی انواع دوربین مداربسته از قبیل دوربین مدار بسته تحت شبکه، دوربین مدار بسته بیسیم (دوربین مدار بسته wifi ) و… وجود دارد.

هنگامی که دوربین مدار بسته به روی حالت دید در شب سوئیچ می کند چنانچه این فیلتر کماکان وجود داشته باشد باعث می شود تا مادون قرمز تولید شده توسط LED های IR نادیده گرفته شوند. در این زمان این فیلتر باید کنار رفته تا دوربین مداربسته بتواند در تاریکی مطلق تصاویر مناسبی را تولید کند.

در تصویر زیر، سمت چپ فیلتر IR اعمال شده است، همانطور که مشاهده می کنید تصاویر به صورت واقعی به نمایش در آمده است. در تصویر سمت راست، تصویر بدون اعمال فیلتر IR CUT گرفته شده است، درختان رنگ سبز خود را از دست داده اند و به صورت واقعی تولید نشده اند. این فیلتر کمک می کند تا تصویری نزدیک به واقعیت داشته باشید.

توجه داشته باشد که اگر کیفیت IR CUT در یک دوربین مدار بسته پایین باشد، باعث شده تصاویر در طول روز نیز کیفیت خود را تا حدودی از دست دهند و این ویژگی یکی از تفاوت های دوربین های مداربستهِ با کیفیت بالا با دوربین های با کیفیت پایین تر است.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*